Volkswagen sedang bersedia untuk melancarkan Polo terbaru. Setakat ini, sudah lima generasi model berkenaan diperkenalkan, sejak generasi pertamanya pada tahun 1975. Sejak itu, syarikat itu telah menjual sebanyak 14 juta unit hatchback kompak berkenaan, yang selalu dibayangi oleh “abang”nya – Golf.

Generasi ke-enam Golf “kecil” ini direncana untuk diperkenalkan tahun ini. Pandu uji prototaipnya sudah pun dijalankan di Afrika Selatan, melibatkan beberapa media terpilih. Mungkin dari acara itulah video ringkas ini dirakam.

Polo terbaru ini dibangun menggunakan platform MQB A0, yang pertama kali digunakan pada model Seat Ibiza. Seperti yang mungkin anda sedar, versi generasi terbaru ini lebih besar berbanding model generasi kelima kini.

Memiliki 4,053 mm panjang dan 1,751 mm lebar, Polo baru ini 81 mm lebih panjang dan 69 mm lebih lebar dari yang terdahulu. Keluasan ruang kabin tentunya mendapa manfaat daripada perkara ini, dengan pertambahan jarak antara roda sebanyak 94 mm – dari 2,470 mm kepada 2,564 mm. Ketinggian bagaimanapun berkurangan sebanyak 97 mm kepada 1,446 mm.

Hatchback segmen B dari Volkswagen ini akan menggunakan enji TSI dan TDI, begitu juga dengan barisan enjin dengan piawaian Euro 6. Ketika diumumkan pada Februari lalu, model Seat Ibiza hadir dengan enjin tiga-silinder 1.0 TSI dengan 95 PS atau 115 PS kuasa, dan disertai oleh enjin empat-silinder baru EVO 1.5 TSI dengan 150 PS dalam tahun ini.

Bagi enjin diesel pula, 1.6 TDI hadir dengan janaan 80 PS atau 95 PS. Kotak gear 5MT, 6MT dan DSG7 turut akan ditawarkan sebagai pilihan. Satu lagi model pesaing Polo ini yang akan muncul tahun ini juga ialah Ford Fiesta. Sama-sama kita nantikan.