Toyota Land Speed Cruiser – SUV terpantas di dunia

Toyota Land Cruiser merupakan sebuah SUV yang jarang dikaitkan dengan kepantasan dan kelajuan tinggi. Namun, Toyota USA ada idea yang berbeza daripada imej kenderaan itu – mereka mengubahsuai SUV berkenaan untuk menjadikannya sebuah SUV terpantas di dunia.

Perkara pertama yang dilakukan ialah untuk mendapatkan lebih kuasa daripada enjin 3UR-FE 5.7 liter V8 yang digunakan dengan menambah pengecas turbo Garrett dengan lonjakan boost sebanyak 55 PSI. Untuk memastikan enjin tahan, omboh dan rod yang lebih kuat digunakan, serta intake manifold khas digunakan.

Dengan enjin berkenaan yang menghasilkan lebih dariada 2,000 hp, serta sistem transmisi perlumbaan yang dapat menampung bebanan berkenaan, mereka kemudiannya memberi tumpuan kepada badan dan casis Land Speed Cruiser itu. Kedudukan yang direndahkan, ciri-ciri aerodinamik, kerangka yang lebih “sempit” serta tayar Michelin Pilot Super Sport yang lebar merupakan antara hal yang diberi perhatian.

Individu bertanggungjawab terhadap kerja-kerja ini ialah pemandu NASCAR Toyota, Carl Edwards, yang berjaya mendapatkan rekod tidak rasmi jenter berkenaan dengan kelajuan 370.18 km/j (230.02 mph). Ini disahkan melalui GPS dan rakaman video, di mana mereka turut menyatakan jentera berkenaan mampu pergi lebih laju sekiranya laluan yang ada lebih panjang.

“Rekod SUV paling laju sebelum ini ialah 339.57 km/j (211 mph). Itu sangat laju. Kami berfikir; mengapa tidak kita hasilkan sebuah Land Cruiser yang mempunyai kuasa yang sangat tinggi dan lihat berapa laju ia mampu capai,” ujar Pengurus Pusat Teknikal Perlumbaan Toyota, Chuck Wade.

“Pada 225 mph, ia sedikit sukar dikawal. Namun, saya hanya ingat pesan Craig; walau apa pun situasinya, kekalkan kaki anda pada pedal. Akhirnya kami mampu capai 230 mph. Ia satu pencapaian terpantas bagi SUV di dunia,” ujar Edwards.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required