SPYSHOT: Honda CR-V generasi baharu dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo dilihat sekali lagi diuji di Malaysia

SPYSHOT: Honda CR-V generasi baharu dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo dilihat sekali lagi diuji di Malaysia

Nampaknya saat pelancaran SUV segmen-C Honda CR-V generasi baharu semakin hampir kerana model tersebut kini dilihat makin giat diuji. Sebelum ini SUV berkenaan dilihat diuji di sekitar kilang Honda Pegoh, Melaka, terbaharu ia dilihat pula diuji mendaki Genting Highland dan gambarnya berjaya dirakam oleh pembaca kami, William Loo.

Gambar bahagian belakang SUV ini jelas menampakkan lampu belakangnya yang sememangnya menyerlah. Tip ekzos berkembar (satu setiap sisi) juga dapat dilihat dan mengesahkan ia dari varian 1.5 liter VTEC Turbo.

Di Thailand, CR-V generasi baharu ini dilancarkan pada Mac lalu dengan dua varian iaitu varian asas 2.4L petrol NA dan varian tertinggi 1.6L Turbodiesel – kedua-duanya diberikan konfigurasi tujuh-tempat duduk. Pasaran Malaysia berkemungkinan besar akan menyamai spesifikasi CR-V pasaran Indonesia yang telah dilancarkan bulan lalu dengan varian asas 2.0L NA dan 1.5L VTEC Turbo.

Walau bagaimanapun, untuk Indonesia ia hadir dengan dua konfigurasi tempat duduk berbeza iaitu lima-tempat duduk untuk versi 2.0L NA dan tujuh-tempat duduk untuk versi 1.5L VTEC Turbo (konfigurasi tempat duduk untuk pasaran Malaysia masih belum dapat dipastikan). Pasaran Indonesia juga tidak diberikan pilihan pacuan semua roda, di mana kedua-dua versi memacu roda hadapan menerusi transmisi CVT dan diberikan pedal penukar gear.

Walaupun enjin 1.5 liter VTEC turbo ini sama seperti pada Civic FC, namun ia diberikan talaan yang lebih berkuasa iaitu 190 PS/240 Nm (173 PS/220 Nm untuk Civic). Manakala untuk enjin R20 2.0 liter SOHC NA pula, ia diambil terus dari CR-V sedia ada, menghasilkan kuasa 155 PS dan 190 Nm.

GALERI: Honda CR-V 1.5L Turbo Prestige (varian pasaran Indonesia)

GALERI: Honda CR-V 2.0L (varian pasaran Indonesia)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required