IIMS 2017: Honda CR-V baharu kini di Indonesia – 1.5L VTEC Turbo 7-tempat duduk, 2.0L NA 5-tempat duduk

IIMS 2017: Honda CR-V baharu kini di Indonesia – 1.5L VTEC Turbo 7-tempat duduk, 2.0L NA 5-tempat duduk

Seperti apa yang berlaku untuk Civic pada tahun lalu yang tiba ke Thailand dahulu kemudian ke Indonesia, begitu juga yang terjadi untuk CR-V generasi baharu tahun ini. Setelah secara rasmi menerjah pasaran Thailand pada Bangkok Motor Show bulan lalu, CR-V kini dilancarkan pula di Indonesia International Motor Show (IIMS) 2017 untuk pasaran Republik berkenaan.

Berbeza dengan Thai, Indonesia menerima CR-V dengan pilihan enjin iaitu 2.0 liter NA dan juga 1.5 liter VTEC Turbo. Spesifikasi yang sama berkemungkinan akan turut ditawarkan di Malaysia (bakal dihasilkan secara CKD tahun ini), berbanding versi Thailand yang hadir dengan pilihan enjin turbodiesel 1.6 i-DTEC dan juga 2.4 liter NA.

Untuk pasaran Indonesia, enjin 1.5 liter VTEC turbo berkenaan menghasilkan kuasa 190 PS dan tork 240 Nm, lebih berkuasa dari enjin sama pada Civic yang hanya menghasilkan 173 PS/220 Nm. Enjin berkenaan juga jauh lebih berkuasa dari versi 2.0 liter SOHC NA yang hanya mampu menjana 154 PS dan tork maksima 189 Nm pada takat 4,300 rpm.

IIMS 2017: Honda CR-V baharu kini di Indonesia – 1.5L VTEC Turbo 7-tempat duduk, 2.0L NA 5-tempat duduk

Kedua-dua enjin ini hanya dipadankan pada satu jenis kotak gear sahaja iaitu transmisi CVT automatik yang hadir bersama pedal penukar gear pada stereng. Tiada penukar gear jenis butang seperti yang ditawarkan di Thailand kerana sistem tersebut hanya diberikan untuk model diesel sahaja.

Kesemua varian menerima lampu hadapan projektor bersama lampu nyalaan siang LED, lampu kabus, bar lampu LED pada bahagian belakang, rim aloi 18-inci, cruise control, butang audio dan telefon pada roda stereng, pemain utama dengan skrin sesentuh tujuh-inci, penghawa dingin manual dengan liang kabin belakang, kamera undur, upholsteri tempat duduk fabrik, brek parkir elektronik dengan fungsi Auto Hold, dua-beg udara, VSA serta Bantuan Mula Mendaki.

Varian 2.0 liter diberikan konfigurasi lima tempat-duduk, manakala untuk versi 1.5 liter Turbo, ia diberikan tambahan tempat duduk baris ketiga menjadikan tujuh-tempat duduk secara keseluruhan. Model tertinggi turbo berkenaan juga diberi berberapa ciri tambahan antaranya tip ekzos berkembar, kemasan kayu pada bahagian dalaman, penghawa dingin dua zon automatik dengan pembersih udara nanoe, sistem penghawa dingin berasingan untuk kabin belakang (dengan kawalan kelajuan motor penghembus) serta sistem kunci pintar bersama suis penghidup enjin.

Model tertinggi tersebut turut diberikan skrin sesentuh sembilan-inci bersama fungsi navigasi, kamera undur pelbagai sudut, tempat duduk pemandu larasan berkuasa lapan hala dengan sokongan lumbar serta upholsteri kulit untuk tempat duduk, roda stereng dan tombol gear.

Model yang dipaparkan pada gambar ini merupakan varian tertinggi 1.5L Turbo Prestige yang dibezakan pada bahagian luaran dengan lampu hadapan LED, lampu kabus LED serta rim aloi “bold” lima jejari (masih lagi berdiameter 18-inci). Ia juga menerima pintu tailgate belakang bantuan kuasa (dengan larasan ketinggian), bumbung suria panaromik, tempat duduk penumpang hadapan larasan berkuasa empat-hala, dan juga enam beg udara termasuk beg udara tirai tambahan. Walau bagaimanapun, ia tidak diberikan panel meter digital.

CR-V dikelaskan dalam saingan SUV premium pada pasaran Indonesia dan dijual pada harga bermula 432 juta rupiah (RM141,018) untuk model 2.0 liter. Model 1.5L Turbo pula dijual pada harga bermula dari 468 juta rupiah (RM152,773) manakala varian tertinggi 1.5L Turbo Prestige dijual pada harga 508 juta rupiah (RM165,841).

GALERI: Honda CR-V 1.5L Turbo Prestige

GALERI: Honda CR-V 2.0L

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required