Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Menjelang pengenalan rasminya untuk peringkat global yang bakal berlangsung bulan hadapan, Volkswagen telah menyiarkan video teaser yang memaparkan keseluruhan VW Polo generasi baharu, tetapi dengan pelekat penyaraman diseluruh badan. Namun, wakil jurugambar penyiasat kami di Eropah berjaya mendapatkan gambar model berkenaan tanpa sebarang pelekat penyamaran.

Polo berkenaan dipercayai sedang diuji untuk peringkat terakhir dan hanya diberikan sedikit pelekat untuk menyembunyikan perinciannya, terutamanya pada sekeliling lampu hadapan.

Hatchback segmen-B generasi baharu ini dibina berasaskan platform MQB A0 yang juga dijadikan asas Seat Ibiza baharu yang telah pun diperkenalkan. Model baharu ini menampilkan dimensi yang lebih besar dari model sedia ada, yang jelas dapat dilihat menerusi imej ini.

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Dengan panjang keseluruhan 4,053 mm dan lebar 1,751 mm, Polo 2017 ini 81 mm lebih panjang dan 69 mm lebih lebar dari sebelum ini. Oleh itu, ruang dalamannya juga dapat direka lebih luas dengan jarak roda yang kini 94 mm lebih panjang, meningkat dari 2,470 mm kepada 2,564. Polo baharu ini juga direka lebih rendah 97 mm kepada 1,446 mm, menjadikan rupanya lebih sporty.

Model generasi baharu ini bakal dijana dengan pilihan enjin TSI dan TDI. Barisan enjin turbo Euro 6 juga seperti pada Seat Ibiza juga dijangka bakal menjana Polo berkenaan.

Ketika diperkenalkan Februari lalu, Seat Ibiza hadir dengan enjin 1.0 liter tiga-silinder TSI berkuasa 95 PS dan 115 PS (bergantung pada varian). Ia bakal disertai oleh enjin empat silinder 1.5 liter TSI EVO berkuasa 150 PS tahun ini. Untuk diesel pula, ia diberikan enjin 1.6 liter TDI yang ditala dengan pilihan kuasa 80 PS dan 95 PS. Kesemua enjin ini dipadankan sama ada dengan tansmisi lima-kelajuan manual, enam kelajuan manual atau tujuh-kelajuan DSG automatik.