VIDEO: ANCAP uji pelanggaran berdepan buat pertama kali – Toyota Corolla 1998 vs. Corolla 2015

Program Penilaian Kereta Baharu Australasian (ANCAP) telah menyiarkan hasil ujian pelanggaran secara berdepan antara kereta-dengan-kereta pertamanya, yang turut menunjukkan peningkatan keselamatan kenderaan dari dua era berbeza. Ujian ini turut menunjukkan kelebihan kereta baharu yang lebih selamat.

Kereta yang terlibat dalam ujian berkenaan kedua-duanya merupakan Toyota Corolla hatchback, tetapi sebuah merupakan model 1998 dan sebuah lagi model dari tahun 2015. Kedua-dua kereta ini diuji dengan berlanggar antara satu sama lain secara berdepan, dalam kelajuan 64 km/j – seperti yang anda lihat, Corolla yang lebih lama menunjukkan kesan pelanggaran yang lebih teruk.

Bacaan yang direkodkan pada patung ujian menunjukkan risiko yang sangat tinggi untuk kecederaan serius pada kepala, dada, dan kaki pemandu, dengan markah hanya 0.4 dari 16 markah penuh (sifar-bintang) untuk Corolla 1998. Manakala untuk Corolla 2015 pula, ia berjaya mendapat markah 12.93 dari 16 markah penuh, cukup untuk diberikan penarafan lima-bintang.

Menurut analisis oleh program penilaian prestasi keselamatan, hanya terdapat 20% kenderaan lama (yang dibina pada tahun 2000 dan sebelumnya) dari keseluruhan kenderaan yang didaftarkan di Australia, dan 33% daripadanya terlibat dalam kemalangan maut.

Sebaliknya, kenderaan yang lebih baharu (dibina antara 2011 dan 2016) yang mewakili 31% dari jumlah keseluruhan kenderaan setakat ini hanya terlibat dalam kemalangan maut sebanyak 13%. “Yang menjadi kegusaran adalah jumlah kemalangan maut adalah empat kali lebih banyak untuk kereta lama berbanding kereta baharu,” kata CEO ANCAP, James Goodwin.

“Keselamatan bukan kemewahan dan kami mahu semua orang kekal selamat di atas jalan, jadi pengguna perlu mencari kereta paling selamat yang mereka mampu dan kereta paling selamat yang memenuhi keperluan mereka. Hasil ujian ini adalah benar dan industri automotif, pembiayaan dan insuran boleh memainkan peranan mereka untuk membantu menggalakkan orang ramai bagi mendapatkan kereta yang lebih baharu, lebih selamat,” tambah beliau.

Sebelum ini, Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) turut menjalankan ujian pelanggaran lama vs. baharu seperti ini. Ujian berkenaan membabitkan Rover 100 (atau Metro) dan juga Honda Jazz 2015, berlanggar sesama sendiri secara berdepan dengan kelajuan sama iaitu 64 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required