Pemilik kenderaan perlu lebih proaktif elak gunakan tayar celup tanpa pengiktirafan SIRIM – Kayveas

Pemilik kenderaan perlu lebih proaktif elak gunakan tayar celup tanpa pengiktirafan SIRIM – Kayveas

Penasihat kepada Kementerian Pengangkutan, Tan Sri M. Kayveas menjelaskan, usaha kerajaan untuk mengetatkan penguatkuasaan terhadap pengharaman tayar celup yang tidak menerima pengiktirafan daripada SIRIM tidak akan berkesan sekiranya pemilik kenderaan sendiri tidak proaktif dalam perkara itu, lapor Bernama.

“Adalah sukar untuk melaksanakan perkara ini, sekiranya pemilik kenderaan sendiri tidak memainkan peranan mereka,” tambah beliau. Bukan masalah baru, penggunaan tayar celup yang tidak diiktiraf semakin meningkat terutama bagi kenderaan berat seperti lori, bas dan treler di atas satu sebab – kos yang lebih rendah, walaupun sedar ia boleh membahayakan keselamatan di jalan raya.

Sebagai contoh, sebiji tayar celup kenderaan berat yang diiktiraf oleh SIRIM berharga sekitar RM1,000 manakala bagi tayar baru pula harganya ialah sekitar RM2,000 sebiji. Namun, bagi tayar celup yang tidak menerima pengiktirafan, ia dijual serendah RM400 setiap satu.

Menyedari penggunaan tayar celup ini menjadi pilihan popular bagi pemilik kenderaan berat, April lalu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memaklumkan akan mengkaji semula piawaian terbaru bagi penghasilan tayar celup untuk memastikan faktor keselamatannya terjamin.

Susulan daripada itu juga, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Seri Nadzri Siron mengeluarkan kenyataan bahawa mana-mana tayar celup yang menerima pengiktirafan SIRIM adalah selamat digunakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required