Proton Preve kini dipasang di Bangladesh oleh PHP

Proton Preve kini dipasang di Bangladesh oleh PHP

Ada satu perkembangan lain tentang Proton selain usahasama dengan Geely yang hangat diperkatakan sebelum ini; model Preve kini dipasang di Bangladesh sejak bulan lalu untuk pasaran tempatan di sana.

Menurut laporan The Financial Express, ia dilakukan oleh syarikat PHP yang berpusat di bandar pelabuhan Chittagong. Laporan itu turut menyebut bahawa Preve menjadi “kereta pertama yang dikeluarkan di sana”, walaupun sebelum ini Mitsubishi turut menjalankan beberapa aktiviti berkaitan automotif di negara itu.

Dengan berita ini, Preve akan menjadi tambahan kenderaan terbaru yang akan menelusiri jalan-jalan raya di Bangladesh, dan PHP perlu meyakinkan pasaran berkenaan untuk menerima Preve berbanding model-model recon yang dibawa masuk.

Ini merupakan masalah yang sama dihadapi oleh Tan Chong di Myanmar, di mana Nissan Sunny (Almera) yang dipasang di sana perlu bersaing dengan model kenderaan recon untuk meraih perhatian pelanggan.

Proton Preve untuk pemasangan tempatan di Bangladesh ini bukanlah muncul secara tiba-tiba. Ia sudah lama dibincangkan sebelum ini, seawal tahun 2014. Pada Mac 2016, Proton menyatakan pengeluaran tempatan di sana akan bermula pada Jun tahun lalu bagi menggantikan model CBU dari Malaysia.

Perjanjian asal antara Proton dan PHP adalah untuk syarikat dari Bangladesh itu mengeluarkan 1,200 unit Preve setahun, dengan pengeluaran pada awalnya dijadualkan bermula pada Disember 2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required