Jika Hyundai bakal muncul dengan Kona tidak lama lagi, satu lagi jenama dari Korea iaitu Kia juga akan memperkenalkan calonnya untuk bersaing dalam pasaran SUV segmen-B untuk menentang nama-nama seperti Honda HR-V, Toyota C-HR dan juga Mazda CX-3. Muncul dengan teaser berbentuk lakaran, SUV dari Kia ini diberi nama Stonic – yang terhasil dari perkataan “speedy” dan “tonic”.

Menerusi lakaran tersebut, crossover kompak ini mengenakan banyak signatur rekaan terkini dari Kia termasuk gril “hidung harimau” yang diapit dengan sepasang lampu hadapan berbentuk-trapezoid. Selain itu,ia turut direka dengan garis bahu yang agak menyerlah bersama bahagian ruang roda dengan rekaan yang lebar. Ia turut diberikan panel-panel pelindung di bahagian bawah, serta tip ekzos berkembar.

Bahagian dalaman Stonic ini tampil agak ringkas. Ia diberikan papan pemuka dengan rekaan mendatar bersama skrin infotainmen yang kelihatan seperti terapung pada konsol tengah – sama seperti Rio dan Picanto generasi baharu. Stonic juga dijangka bakal berkongsi platform serta bahagian mekanikal lain dengan Kona, yang juga berkongsi dengan i20 dan i30 baharu.

Oleh itu, ia berkemungkinan bakal menggunakan barisan enjin dari i30, termasuk enjin turbo petrol 1.4 liter T-GDI empat silinder dan juga turbo diesel 1.6 liter CRDi, dipadankan dengan pilihan transmisi enam-kelajuan manual atau tujuh-kelajuan klac berkembar automatik.