Teaser SUV kecil Kia Stonic dalam bentuk lakaran

Teaser SUV kecil Kia Stonic dalam bentuk lakaran

Jika Hyundai bakal muncul dengan Kona tidak lama lagi, satu lagi jenama dari Korea iaitu Kia juga akan memperkenalkan calonnya untuk bersaing dalam pasaran SUV segmen-B untuk menentang nama-nama seperti Honda HR-V, Toyota C-HR dan juga Mazda CX-3. Muncul dengan teaser berbentuk lakaran, SUV dari Kia ini diberi nama Stonic – yang terhasil dari perkataan “speedy” dan “tonic”.

Menerusi lakaran tersebut, crossover kompak ini mengenakan banyak signatur rekaan terkini dari Kia termasuk gril “hidung harimau” yang diapit dengan sepasang lampu hadapan berbentuk-trapezoid. Selain itu,ia turut direka dengan garis bahu yang agak menyerlah bersama bahagian ruang roda dengan rekaan yang lebar. Ia turut diberikan panel-panel pelindung di bahagian bawah, serta tip ekzos berkembar.

Bahagian dalaman Stonic ini tampil agak ringkas. Ia diberikan papan pemuka dengan rekaan mendatar bersama skrin infotainmen yang kelihatan seperti terapung pada konsol tengah – sama seperti Rio dan Picanto generasi baharu. Stonic juga dijangka bakal berkongsi platform serta bahagian mekanikal lain dengan Kona, yang juga berkongsi dengan i20 dan i30 baharu.

Oleh itu, ia berkemungkinan bakal menggunakan barisan enjin dari i30, termasuk enjin turbo petrol 1.4 liter T-GDI empat silinder dan juga turbo diesel 1.6 liter CRDi, dipadankan dengan pilihan transmisi enam-kelajuan manual atau tujuh-kelajuan klac berkembar automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required