Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2017 dipamer di Malaysia

Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2017 dipamer di Malaysia

Honda CR-V 2017 kini sedang dipertonton awal di seluruh Malaysia, dengan hentian terbaru di Kota Kinabalu, menampilkan varian 1.5 VTEC Turbo AWD bagi model generasi kelima yang akan dilancarkan tersebut. Sebelum ini, kita sudah menyaksikan varian 2.0 i-VTEC 2WD yang dipamerkan di Pulau Pinang hujung minggu lalu.

Kereta pameran berwarna perak ini menampilkan lampu utama LED penuh, lampu kabus LED dan lampu belakang LED seperti yang dilihat pada model 2.0L 2WD, tetapi mempunyai rim 18 inci dwi tona dan muncung ekzos berkembar. Ciri Lanewatch dan Honda Sensing masih tiada pada model ini – tiada kamera monokular di bahagian atas cermin hadapan atau radar gelombang milimeter pada grilnya.

Dengan demikian, nampaknya akan ada satu lagi varian yang lebih tinggi berbanding unit pameran ini – berkemungkinan adalah 1.5 VTEC Turbo AWD Premium seperti barisan model Civic. Pakej keselamatan aktif Honda Sensing akan merangkumi Adaptive Cruise Control (ACC) dengan ciri gerak-henti Low Speed Follow (LSF), Collision Mitigation Braking System (CMBS) dengan Forward Collision Warning (FCW), Lane Keeping Assist System (LKAS), Lane Departure Warning (LDW) dan Road Departure Mitigation (RDM)

Varian turbo pada kenderaan ini menggunakan enjin 1.5 liter direct injection turbocharged, dengan kuasa sebanyak 193 PS dan 243 Nm tork di antara 2,000 hingga 5,000 rpm, manakala model asas akan mengekalkan enjin NA 2.0 liter sama, dengan kuasa 155 PS dan 190 Nm. Kedua-dua model mendapat transmisi CVT Earth Dream daripada Honda sendiri, menggantikan unit automatik lima kelajuan sebelum ini.

Honda CR-V baru berukuran 4,584 mm panjang, 1,855 lebar dan 1,679 mm tinggi (1,689 mm bagi AWD), bermakna ia 55 mm lebih panjang, 35 mm lebih lebar dan 6 mm lebih rendah berbanding sebelum ini. Ia juga mempunyai kelegaan dari tanah lebih tinggi iaitu 199 mm (209 mm bagi AWD), berbanding 170 mm pada model sebelum ini.

Kelihatan seperti Honda Malaysia telah memilih untuk menawarkan hanya versi lima tempat duduk, sementara negara jiran seperti Thailand dan Indonesia mendapat pilihan tempat duduk baris ketiga untuk menjadikannya 5+2. Kapasiti barangan maksimum dengan tempat duduk baris kedua dilipat rata pada kenderaan ini adalah 1,084 liter.

Semua varian CR-V baru mendapat enam beg udara dan Vehicle Stability Assist (VSA) secara standard. Juga boleh didapati pada semua varian adalah kelengkapan seperti sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula enjin dan kamera undur. Kita akan dapat mengetahui lebih lanjut apabila kereta ini dilancarkan kelak.

GALERI: Honda CR-V 1.5L Turbo AWD 2017 di Malaysia

GALERI: Honda CR-V 2.0L 2WD 2017 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required