VIDEO: Perbandingan Honda CR-V gen-4 vs gen-5

Selepas melancarkan Honda Jazz 2017 pada 6 Jun yang lalu, Honda Malaysia juga bakal melancarkan model generasi kelima bagi SUV CR-V, jika tiada aral melintang, bakal berlangsung dalam sebulan akan datang.

Hujung minggu lalu, kami telah berkunjung ke Gurney Paragon, Pulau Pinang bagi mendekati model CR-V 2017 untuk mengetahui serba sedikit pembaharuan yang dilakukan. Hanya bahagian luaran didedahkan, manakala ruang kabin masih belum didedahkan.

Semalam pula, Honda Malaysia telah mendedahkan perbandingan antara model generasi keempat dengan generasi kelima menerusi paparan video ringkas.

Seperti mana yang pernah kami nyatakan sebelum ini, bagi pasaran Malaysia, selain varian 2.0L i-VTEC, CR-V 2017 juga akan ditawarkan dengan model 1.5L VTEC Turbo. Honda Malaysia turut mengesahkan, enjin 1.5L Turbo berkenaan menghasilkan 193 PS dan 243 Nm tork – melebihi janaan kuasa enjin sama yang ada pada Civic 1.5L Turbo dan CR-V 2.4L sebelum ini. Model asas dengan enjin 2.0L pula mampu menjana 155 PS/190 Nm tork. Kedua-duanya akan digandingkan dengan transmisi CVT Honda Earth Dreams.

Buat pertama kali, varian 1.5L VTEC Turbo juga akan dilengkapi dengan ciri keselamatan aktif Honda Sensing. Ia akan ditawarkan pada varian paling tinggi. Ini adalah termasuk ciri-ciri seperti Adaptive Cruise Control (ACC) dengan Low Speed Follow (LSF), Collision Mitigation Braking System (CMBS) dengan Forward Collision Warning (FCW), Lane Keeping Assist System (LKAS), Lane Departure Warning (LDW) dan Road Departure Mitigation (RDM).

Sistem ACC dan LSF akan berfungsi untuk memudahkan pemandu untuk memandu secara cruising. Kedua-dua sistem ini membolehkan CR-V 2017 membrek dan memecut kembali pada kelajuan yang telah ditetapkan pada sistem Cruise Control secara automatik dan ia boleh berfungsi bermula dari keadaan trafik berhenti dan bergerak, sehingga pada kelajuan 180 km/j.

Untuk sistem FCW dan CMBS pula, ia akan membantu pemandu mengelakkan kemalangan yang akan berlaku pada bahagian hadapan. Sistem FCW akan mengeluarkan amaran sekiranya kenderaan dikesan ada potensi berlakunya pertembungan kerana jarak dengan kereta depan yang semakin hampir, manakala CMBS pula akan bertindak membrek kenderaan secara automatik sekiranya pemandu tidak memberikan tindak balas sepatutnya dalam keadaan berisiko untuk perlanggaran.

VIDEO: Perbandingan Honda CR-V gen-4 vs gen-5

Selain dari bahagian hadapan, pakej Honda Sensing juga turut memberikan perhatian terhadap keselamatan bahagian sisi kenderaan. Oleh itu sistem LKAS, RDM dan LDW dipadankan bagi meminimakan risiko kemalangan yang akan berlaku pada bahagian sisi. Sistem LDW dibina untuk mengesan garisan jalan pada kedua-dua sisi kenderaan, dan ia akan memberikan amaran kepada pemandu secara memberikan amaran visual serta getaran pada stereng sekiranya kenderaan dikesan melewati garis jalan tanpa memberikan lampu isyarat membelok terlebih dahulu.

Untuk sistem LKAS pula, ia akan melaras semula arah stereng (menerusi sistem stereng kuasa bantuan elektrik) untuk memastikan kenderaan kekal pada lorongnya. Sistem ini menggunakan kamera yang diletakkan pada sisi kenderaan bagi mengesan tanda-tanda pada permukaan jalan raya sebagai penderia untuk mengesahkan kedudukannya.

Sistem RDM pula beroperasi ketika kenderaan dipandu pada kelajuan 72 km/j hingga 180 km/j. Ia akan diaktifkan sekiranya kenderaan menghampiri sisi jalan; roda stereng akan bergetar untuk untuk memberikan amaran kepada pemandu agar mengekalkan kedudukan kenderaan pada lorong. Sekiranya pemandu tidak membuat sebarang tindakan dan kereta mula keluar dari lorong, sistem VSA akan diaktifkan untuk mengembalikan kenderaan pada kedudukannya.

VIDEO: Perbandingan Honda CR-V gen-4 vs gen-5

Honda CR-V gen-4 (kiri) & CR-V gen-5 (kanan)

Menerusi video yang dipaparkan di Facebook rasmi Honda Malaysia itu juga, mendedahkan varian 1.5L VTEC Turbo bagi CR-V 2017 dilengkapi dengan lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus hadapan LED, rekaan baharu bagi rim aloi 18-inci, lampu belakang dan lampu brek LED serta pengesan untuk mengunci pintu dengan hanya sentuhan mudah.

Berbanding dengan CR-V generasi ke-empat yang hadir dengan lampu utama HID dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus hadapan halogen, lampu belakang dan lampu brek halogen, juga rim 18-inci dan butang pengunci pintu.

Honda CR-V 2017 memiliki panjang 4,584 mm, 1,855 mm lebar dan 1,679 mm (1,689 bagi 4WD) tinggi. Model baru ini 55 mm panjang, 35 mm lebar dan 6 mm lebih rendah berbanding yang sebelumnya. Semua varian CR-V 2017 dilengkapi dengan enam beg udara dan Vehicle Stability Assist (VSA) sebagai ciri standard. Selain itu, masukan tanpa kunci, butang Push Start dan kamera undur (dengan sensor parkir depan dan belakang).

Seperti mana yang dinyatakan, Honda Malaysia masih belum bersedia mendedahkan perincian yang lebih lanjut terutamanya bagi bahagian kabin CR-V 2017 ini. Tempahan bagi CR-V 2017 ini juga telah pun mula dibuka. Kami akan membawakan sebarang perkembangan lanjut mengenai SUV serba baharu ini sekiranya ada maklumat lain yang boleh dikongsikan bersama.

GALERI: Honda CR-V 2.0L 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required