VIDEO: Renault Megane RS dipandu Nico Hulkenberg

Antara kereta yang dinanti-nantikan pelancarannya tahun ini ialah Renault Megane RS. Telah pula meraih banyak perhatian setakat ini, syarikat itu tampil dengan satu lagi pendekatan – meletakkan pemandu F1, Nico Hulkenberg di kerusi pemandu dan “membelasah” kereta berkenaan, seperti yang dapat dilihat dalam video yang disertakan.

Memberi pandangannya selepas panju uji itu, Nico memuji transmisi Efficient Dual Clutch (EDC), menyatakan ia lebih responsif berbanding transmisi pada Megane biasa. Dia turut menjelaskan perbezaan antara casis Sport standard dan casis Cup – yang kedua disifatkan lebih menarik dengan prestasi terbaik di dalam trek, tetapi mungkin sedikit keras untuk kegunaan di jalan raya. Disebabkan inilah kedua-duanya ditawarkan sebagai pilihan.

Nico turut memberikan komen tentang sistem stereng pacuan empat roda 4Control; dia dapat merasakan sistem berkenaan berfungsi ketika mengambil selekoh panjang. Sistem berkenaan menggunakan penentu elektromagnetik (electromagnetic actuator) yang dipasang pada gandar belakang untuk memberikan lebih ketangkasan, prestasi membelok dan ketepatan stereng.

Renault bagaimanapun masih belum mendedahkan unit janaan kuasa yang digunakan. Khabar angin mengatakan enjin 2.0 liter turbo dengan kuasa 300 hp pacuan depan akan melengkapi model ini. Selain daripada EDC, Renault juga akan menawarkan kotak gear manual enam-kelajuan sebagai pilihan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required