Geely beli syarikat pembuat kereta terbang, Terrafugia

Geely beli syarikat pembuat kereta terbang, Terrafugia

Jenama automotif dari China – Geely – yang baru-baru ini telah memperolehi 49.9% kepentingan dalam Proton, dikhabarkan pula telah membeli syarikat pembuat kereta terbang, Terrafugia, menurut laporan The Detroit Bureau.

Terrafugia diasaskan oleh sekumpulan lepasan MIT dan model rekaan mereka digelar Transition telah menerima pengiktirafan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat tahun lalu. Syarikat berkenaan dilaporkan mahu melanjutkan lagi pembangunan terhadap kereta terbang berkenaan.

“Jangan fikir ia sebuah kereta yang boleh terbang. Fikir ia kapal terbang yang boleh dipandu,” kata Carl Dietrich semasa pelancaran Transition pada 2012. Kereta berkenaan dianggarkan bernilai US$279,000 untuk harga asas.

Buat masa ini, Transition dijana oleh enjin omboh Rotax, dan didakwa turut dilengkapi sistem hibrid di mana ia boleh terbang menggunakan motor elektrik. Menurut Terrafugia lagi, Transition mampu terbang dengan kelajuan konsisten sekitar 160km/j, pada ketinggian maksima 10,000 kaki, dalam jarak maksima sekitar 640 km.

Geely beli syarikat pembuat kereta terbang, Terrafugia

Baru-baru ini, syarikat berkenaan telah mendedahkan pula rekaan baharu mereka, digelar TF-X. Model baharu berkenaan mampu berlepas dan mendarat secara menegak seperti helikopter, dan ia direka lebih mirip kepada kereta. TF-X juga didakwa diberikan sepasang motor elektrik berkuasa sekurang-kurangnya 1 megawatt (1,341 hp), bersama enjin petrol berkuasa 300 hp. Gabungan berkenaan dijangka mampu menggerakkan TF-X pada kelajuan konsisten 322 km/j.

Terrafugia sebenarnya tidak bersendirian dalam industri kereta terbang ini. Airbus dan Uber sebelum ini telah dilaporkan akan menembusi industri berkenaan dengan teknologi penerbangan tanpa juruterbang, manakala Aeromobil pula telah membina kereta terbang yang mampu mencatatkan kelajuan 160 km/j dengan jarak perjalanan 695 km di atas jalan.

Pengasas bersama Google, Larry Page juga dikhabarkan berminat terhadap teknologi kereta terbang ini, dan telah melaburkan lebih US$100 juta untuk dua syarikat bagi tujuan berkenaan. Jenama automotif dari Jepun – Toyota – juga sebelum ini dilihat sudah mempatenkan rekaan kereta terbangnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required