Nissan Leaf 2018 akan dilengkapi fungsi parkir sendiri

Nissan telah mendedahkan bahawa Nissan Leaf generasi baru akan diperkenalkan kepada umum September ini, siri teaser untuknya sudah mula dikeluarkan. Terbaru, dalam satu video, kenderaan itu ditunjukkan akan mempunyai fungsi letak kenderaan sendiri digelar ProPILOT Park, sebagai sebahagian daripada teknologi bantuan pemandu ProPILOT Assist.

Fungsi ini bukanlah sesuatu yang baru dalam dunia automotif, malah telah pun digunakan oleh kenderaan seperti Ford Focus, Volkswagen Golf dan Mercedes-Benz C-Class. Pada Leaf, pemandu perlu menekan butang untuk mengaktifkan sistem ini, dan ia kemudiannya akan mencari tempat yang bersesuaian untuk meletakkan kereta.

Apabila anda telah memilih tempat tersebut, tekan seketika butang ProPILOT Park dan kereta itu akan masuk sendiri ke dalam petak yang disediakan. Ini boleh memberi bantuan bagi mereka yang mendapati meletakkan kenderaan ke dalam petak adalah sesuatu yang sukar.

Selain fungsi letak kereta sendiri, pakej ProPILOT Assist turut memberikan fungsi active cruise control, yang juga boleh mengawal stereng, pendikit dan brek sewaktu memandu dalam satu lorong. Selain peningkatan teknologi, Leaf baru ini juga akan mempunyai rekaan luar yang lebih agresif berbanding model sebelumnya.

GALERI: Spyshot Nissan Leaf 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required