Toyota masih takluk pasaran 49 negara, berbanding Volkswagen di tempat kedua dengan hanya 14 negara

Toyota masih takluk pasaran 49 negara, berbanding Volkswagen di tempat kedua dengan hanya 14 negara

Tahun lalu, Volkswagen Group dilaporkan berjaya mengatasi jumlah jualan Toyota pada peringkat global, mendahului dengan jumlah sekitar 100,000 unit. Namun, jika jumlah tersebut dipecahkan mengikut dominasi negara, Toyota jelas masih lagi menakluk sejumlah besar pasaran-pasaran di dunia.

Infografik di atas memaparkan analisis jumlah jualan untuk mendedahkan jenama paling laris pada setiap negara di dunia untuk tahun 2016 yang disediakan oleh Regtranfers. Menurut data berkenaan, Toyota merupakan pengeluar yang menjadi jenama paling laris dalam 49 negara, berbanding Volkswagen di tempat kedua dengan hanya 14 negara.

Toyota jelas mendominasi pasaran-pasaran di Amerika Latin, Asia dan Afrika, manakala Volkswagen pula menumpukan pasaran mereka negara-negara Eropah seperti Switzerland, Belgium, Belanda, Sweden, Croatia, Belarus dan negara asalnya Jerman.

Untuk Ford pula, mereka diihat menguasai pasaran di Amerika Syarikat, Kanada dan New Zealand. Renault dan Skoda nampaknya masing-masing mengungguli enam negara, manakala Fiat dan Dacia pula menguasai lima negara.

Jika anda dapat lihat, bagi pasaran Malaysia ia diwakili logo Axia dan bukan Perodua, manakala pada bahagian atas logo tersebut ditulis sebagai milik jenama “Perodua Axia”, mungkin pihak Regtranfers tidak tahu Axia sebenarnya model keluaran jenama Perodua?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required