Tata Motors tarik diri dari Geneva 2018, batal projek kereta sport – tiada Tamo Racemo versi produksi

Tata Motors tarik diri dari Geneva 2018, batal projek kereta sport – tiada Tamo Racemo versi produksi

Tahun lalu, Tata Motors menampilkan Racemo – kereta sport konsep dua-pintu – di Geneva Motor Show yang dibina sub-jenamanya iaitu Tamo. Kereta berkenaan turut diperkenalkan di dalam permainan video Forza Horizon 3 bagi membolehkan orang ramai memandu ujinya dalam bentuk maya.

Namun menerusi laporan terbaharu oleh Autocar India, Tata telah mengambil keputusan untuk membekukan dahulu jenama Tamo berkenaan, menyebabkan projek Racemo turut terkubur sekali. Langkah berkenaan diambil kerana dana yang digunakan oleh Tamo diperlukan untuk projek lain yang lebih penting, melibatkan produk yang lebih mesra pengguna.

Walau bagaimanapun, laporan tersebut turut menyebut, sumber dalaman yang rapat dengan perkara ini menyatakan Tata tetap akan menghasilkan Racemo sebenar sebelum Tamo ditutup sepenuhnya, tetapi bukan sebagai model produksi besar-besaran. Sehingga kini, kenyataan rasmi dari Tata sendiri masih lagi belum dikeluarkan.

Tata Motors tarik diri dari Geneva 2018, batal projek kereta sport – tiada Tamo Racemo versi produksi

Tamo Racemo dibina berasaskan struktur yang digelar MOFlex Multi-Material Sandwich (MMS), dengan menampilkan suspensi double wishbone pada keempat-empat sudut. Direka di studio Tata Motors Design terletak di Turin, Itali, Racemo dijana enjin petrol 1.2 liter turbo berkuasa 190 PS/210 Nm digandingkan bersama transmisi manual automated.

Selain dari pembatalan projek ini, Tata juga menarik diri dari Geneva Motor Show 2018, sebagai langkah untuk menjimatkan lagi 30 kror rupee (sekitar RM20 juta) menerusi kos penyertaan dan juga pembangunan konsep yang dibatalkan. Jika tidak menarik diri, 2018 menjadi tahun ke-20 berturut-turut Tata menyertai acara pertunjukkan permotoran terbesar dunia berkenaan.

GALERI: Tamo Racemo+

GALERI: Tamo Racemo

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required