Peugeot 3008 terima penarafan 5-bintang dari ANCAP

Program Penilaian Kenderaan Baharu Australia (ANCAP) telah memberikan penarafan lima-bintang kepada Peugeot 3008. “Peugeot 3008 memberikan prestasi terbaik sewaktu diuji dan menerima markah tinggi bagi ujian impak sisi dan sentakan,” ujar James Goodwin, CEO bagi ANCAP.

Bagi ujian perlindungan penumpang dewasa (AOP) dan kanak-kanak (COP), 3008 menerima markah melebihi 80% bagi keseluruhan, dengan yang AOP pada 32.89 mata (daripada 38 mata), dan COP 41.98 mata (daripada 49 mata).

“Menawarkan ciri standard bagi barisannya, semua variannya dilengkapi dengan sistem bantuan kelajuan pintar yang menggunakan kamera untuk mengesan had kelajuan dan membolehkan pemandu menetapkan had kelajuan yang bersesuaian. Sistem amaran ketibaan lorong juga didatangkan secara standard, semantara beberapa varian turut didatangkan dengan fungsi yang lebih maju termasuk bantuan kekal lorong aktif,” ujar Goodwin lagi.

Sistem ini turut memberikan 3008 tujuh mata dari keseluruhan 12 mata bagi kategori bantuan keselamatan, namun disebabkan kekurangan pada brek kecemasan sendiri, ia terlepas tiga lagi mata. Manakala pelindungan pejalan kaki pula menerima 67% atau 28.2 mata (daripada 42 mata).

“Fungsi ini didapati pada model ini dan model baharu yang lain yang memasuki pasaran kami sebagai sebahagian daripada teknologi kenderaan pemanduan sendiri yang akan diberi penambahbaikan bagi keselamatan jalan rada dan asas kepada kenderaan pemanduan sendiri yang lebih banyak pada tahun akan datang,” tambah Goodwin lagi. Keputusan ANCAP ini berdasarkan ujian yang dikendalikan oleh Euro NCAP, yang diuji pada tahun 2016.

3008 generasi kedua ini dibangun menggunakan platform EMP2, dengan menampilkan imej SUV yang lebih konvensional berbanding bentuk MPV yang terdahulu. Malah model ini juga menerima anugerah Kereta Tahunan Terbaik Eropah 2017. Malah ia juga dijangka bakal dilancarkan di sini tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required