Toyota patenkan transmisi manual yang meneutralkan gear secara automatik, kawal kelakuan pemandu

Toyota patenkan transmisi manual yang meneutralkan gear secara automatik, kawal kelakuan pemandu

Kotak gear manual mungkin tidak lagi popular buat masa sekarang, sehinggakan ada pihak yang menjangkakan transmisi berkenaan akan lenyap terus dari pasaran dalam tempoh enam hingga tujuh tahun dari sekarang.

Namun, apa yang dijumpai oleh Motor1.com pada fail Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat ini agak menarik perhatian – Toyota mempatenkan rekaan kotak manual yang boleh menukar kedudukan mana-mana gear ke keadaan neutral secara automatik ketika kereta bergerak secara menggelongsor (dengan hanya daya momentum, tanpa input pedal pendikit dari pemandu).

Kotak gear manual yang dimaksudnya oleh Toyota ini merupakan kotak gear manual sebenar – dengan binaan nisbah gear dari susunan gear heliks, tukaran menggunakan paten-H serta mempunyai pedal klac, bukan kotak gear automatik yang diberikan kawalan bypass secara manual oleh pemandu menerusi pedal penukar atau pada tuil gear.

Toyota memberikan modul kawalan elektronik istimewa kepada kotak gear berkenaan yang boleh memisahkan klac dari kotak gear dan meneutralkan gear ketika pemandu sedang ‘berlayar’ bagi meningkatkan kecekapan bahan api. Ia juga diberikan berberapa mekanisma pin pengunci yang boleh mengelakkan pemandu menggunakan gear terlalu tinggi atau terlalu rendah berdasarkan kelajuan semasa kenderaan.

Oleh itu, sistem ini juga akan mengelakkan pemandu memandu dengan cara agresif seperti menukar gear rendah pada kelajuan tinggi. Ia juga secara tidak langsung dapat mengelakkan pemandu tersalah masuk gear, misalnya termasuk gear tiga pada ketika gear satu atau gear lima perlu digunakan.

Walau bagaimanapun, fail berkenaan tidak mendedahkan cara kawalan spesifik yang digunakan untuk sistem ini. Sistem berkenaan juga baharu sahaja dipatenkan pada Januari lalu, dan tidak semestinya ia akan dibangunkan pada masa hadapan. Logik penggunaan sistem ini juga masih lagi diragukan – adakah anda akan gembira untuk menukar gear sendiri (antara faktor utama pelanggan memilih transmisi manual) tetapi setiap tukaran gear perlu mendapat ‘pengesahan’ dari komputer?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required