GIIAS 2017: Honda CBR250RR edisi “Art of Kabuki”

GIIAS 2017: Honda CBR250RR edisi “Art of Kabuki”

Sementara Malaysia masih lagi hanya ditawarkan dengan Honda CBR250R, PT Astra Honda Motor (AHM) telah mengeluarkan versi istimewa bagi CBR250RR iaitu “The Art of Kabuki” untuk pasaran Indonesia. Model ini membuat penampilan semasa acara pameran automotif GIIAS 2017 di sana.

Kabuki adalah drama tradisional Jepun, dan motosikal ini digayakan dengan motif tersebut – melihatkan penggunaan kontras warna terang seperti rangka merah, bahagian badan dan rim putih di belakang serta panel dan rim hitam di hadapan. Di bahagian tepi fairing pula terdapat lukisan grafik khas sementara bawah sedikit terdapat peta Indonesia.

Menurut pengarah pemasaran AHM, Thomas Wijaya, model edisi istimewa ini hanya akan dihasilkan sebanyak 100 unit dan akan dijual melalui pengedar rasmi Honda Wing PT Astra. Beliau juga menyatakan bahawa motosikal ini akan meningkatkan lagi rasa emosional pemilik terhadap motosikal mereka.

Honda CBR250RR dikuasakan oleh enjin dua silinder selari 249.7 cc, dengan lapan injap dan sistem penyejukan cecair, dan ia boleh menghasilkan kuasa sehingga 36 hp pada 12,500 rpm dan 23.3 Nm tork pada 11,000 rpm. Antara ciri baru pada model ini adalah sistem pendikit ride-by-wire, yang seterusnya dapat memberikan tiga respon berbeza dalam mod yang disediakan.

Transmisi yang digunakan pula adalah unit enam kelajuan, dan motosikal ini turut dilengkapi dengan brek cakera depan dan belakang, tangki minyak 14.5 liter, tinggi tempat duduk 790 mm, dan berat 165 kg bagi model asas. Di Indonesia, CBR250RR ini dijual dalam versi dengan ABS dan tanpa ABS, serta beberapa pilihan warna, dengan harga di antara 63.525 juta rupiah (RM20,399) hingga 72.375 juta rupiah (RM23,241).

Bagi model istimewa CBR250RR The Art of Kabuki ini, ia dijual pada harga 70.825 juta rupiah (RM22,744), dan bukanlah yang paling mahal dalam barisan modelnya. Walaupun begitu, kerana ia adalah edisi terhad, sudah pasti akan menjadi rebutan ramai di negara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required