Kawal selia bagi perkhidmatan Grab, Uber adalah perlu untuk pastikan keselamatan pemandu dan penumpang

Kawal selia bagi perkhidmatan Grab, Uber adalah perlu untuk pastikan keselamatan pemandu dan penumpang

Kerajaan menyatakan bahawa kawal selia yang dilakukan terhadap pemandu teksi konvensional serta penyedia perkhidmatan seperti Grab dan Uber adalah perlu bagi memastikan keselamatan semua pihak, terutama penumpang, lapor Bernama.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri menjelaskan, tiada sebab mengapa pemandu-pemandu perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian patut dikecualikan daripada peraturan sedia ada hanya kerana mereka menawarkan kadar tambang yang lebih murah.

“Setiap peraturan yang dikenakan ke atas pemandu teksi konvensional turut dilaksanakan terhadap pemandu-pemandu perkhidmatan seperti Grab dan Uber, kerana ia bertujuan untuk menjamin keselamatan,” jelas Nancy.

Kawal selia bagi perkhidmatan Grab, Uber adalah perlu untuk pastikan keselamatan pemandu dan penumpang

27 Julai lalu, Dewan Rakyat telah meluluskan pindaan undang-undang yang membolehkan kerajaan mengawal selia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Grab dan Uber selepas ini. Di bawah undang-undang baru itu, pemandu perkhidmatan itu yang terlibat perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan mematuhi semua peraturan yang ditetapkan, sama seperti yang dilakukan oleh teksi konvensional.

Ini termasuk pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan berjadual bagi kenderaan yang digunakan serta mempamerkan kad pengenalan pemandu yang dikeluarkan oleh SPAD. Selain itu, perlu juga ada perlindungan insurans bagi pemandu, penumpang serta kenderaan yang digunakan oleh operator perkhidmatan itu.

Nancy juga menambah, ini bertujuan untuk memastikan undang-undang yang dikenakan adalah adil dan sama-rata antara pemandu teksi biasa dan mereka dari perkhidmatan Uber atau Grab. Ia adalah selari dengan perancangan di bawah Program Transformasi Industri Teksi (TITP) yang diumumkan sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required