Toyota yakin segmen kereta eko semakin kuat di Thailand, bakal kuasai 25% dalam bahagian pasaran

Toyota yakin segmen kereta eko semakin kuat di Thailand, bakal kuasai 25% dalam bahagian pasaran

Toyota menjangkakan pasaran segmen Kereta Eko akan terus meningkat di Thailand, dan bakal mencapai 25% dalam bahagian pasaran jualan automotif di negara Gajah Putih berkenaan, lapor Bangkok Post.

Segmen yang menyediakan kereta-kereta mampu milik dengan penggunaan bahan api yang efisien berkenaan telah menguasai 15% dari jumlah keseluruhan jumlah pengeluaran keseluruhan industri tahun lalu iaitu sebanyak 114,093 unit. Toyota menjangkakan ia akan meningkat kepada 160,000 unit tahun ini mewakili bahagian pasaran sebanyak 20%.

“Kami percaya kenderaan dalam segmen kereta eko mempunyai potensi dalam tempoh berberapa tahun akan datang bagi mewakili sehingga 25% dari pasaran kereta di Thailand,” kata naib presiden eksekutif Toyota Motor Thailand Vudhigorn Suriyachantananont.

Toyota yakin segmen kereta eko semakin kuat di Thailand, bakal kuasai 25% dalam bahagian pasaran

Semalam Toyota melancarkan sedan Yaris Ativ untuk pasaran Thai, yang juga kereta eko kedua jenama berkenaan selepas Yaris hatchback – diperkenalkan pertama kali pada Oktober 2013. Jumlah jualan Yaris hatcback telah pun menjangkau angka 150,000 unit pada Mei tahun ini, sebagai tambahan kepada 51,200 unit yang dieksport ke lebih 70 negara.

Walaupun Toyota bukan perintis bagi pasaran kereta eko di Thailand dan hanya mempunyai sebuah model untuk segmen berkenaan sebelum ini, jenama berkenaan kini merupakan peneraju bagi segmen tersebut.

Tahun lalu Toyota berjaya menjual sejumlah 36,648 kereta eko dengan bahagian pasaran dalam segmen tersebut berjumlah 32%, diletakkan pada kedudukan paling atas berbanding lima jenama dari Jepun lain. Dengan pelancaran sedan Yaris Ativ, Toyota lebih optimis dengan mensasarkan jualannya akan meningkat kepada 38,000 unit pada tahun ini.

Toyota yakin segmen kereta eko semakin kuat di Thailand, bakal kuasai 25% dalam bahagian pasaran

Program kereta eko Thailand ini adalah skim yang diwujudkan oleh kerajaan Thailand bagi menggalakkan pembuat automotif negara berkenaan membina kereta-kereta yang cekap tenaga dan mampu milik. Selain dari mengambil bahagian dalam skim peringkat pertama dan kedua kereta eko ini, Toyota turut mempunyai kilang yang memproduksi kereta hibrid di Thailand.

Jenama berkenaan telah menghasilkan Camry Hybrid di kilang tersebut, tetapi baru-baru ini diberikan keistimewaan oleh Lembaga Pelaburan untuk kenderaan hibrid elektrik bagi memasang 7,000 unit kereta setahun, menghasilkan 70,000 bateri dan memproduksi komponen-komponen lain, kesemuanya melibatkan pelaburan sebanyak 19.016 bilion baht.

Untuk sedan Yaris Ativ, ia dibina berasaskan Vios generasi sedia ada. Kereta eko ini dijana enjin 1.2 liter Dual VVT-i yang sama pada Yaris, menghasilkan kuasa 86 PS dan tork 108 Nm, digandingkan bersama transmisi CVT automatik. Model tersebut dijual pada pasaran Thai dengan harga bermula 469,000 baht (RM60,506) hingga 619,000 baht (RM79,858).

GALERI: Toyota Yaris Ativ

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • mohd helmy dollah on Aug 17, 2017 at 2:23 pm

    Bagus kalau dapat masuk ke melaysia. Jenama toyota ramai yang percaya kualiti keretanya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required