Hyundai rancang perkenalkan model EV dengan jarak perjalanan sejauh 500 km bagi caj penuh pada 2021

Hyundai rancang perkenalkan model EV dengan jarak perjalanan sejauh 500 km bagi caj penuh pada 2021

Kebanyakan pengeluar kenderaan kini nampaknya menumpukan perhatian untuk membangunkan teknologi elektrik sebagai persediaan menghadapi pasaran di masa akan datang. Ini termasuk Toyota, sebuah syarikat yang sebelum ini fokus terhadap teknologi hibrid serta teknologi bahan api hidrogen untuk masa depan turut mengalih perhatian terhadap teknologi elektrik.

Sebuah lagi syarikat dengan tumpuan terhadap teknologi fuel-cell, Hyundai, kini juga mengikut langkah yang sama – syarikat itu juga beralih tumpuan untuk membangunkan kenderaan EV. Bagi menjawab keprihatinan pelabur tentang kekurangan persaingan dalam konteks itu yang ditunjukkan, Hyundai memaklumkan bakal memperkenal model EV dengan jarak elektrik sepenuhnya 500 km sekali cas sekitar tahun 2021 kelak, lapor Reuters.

Hyundai bersama-sama Kia juga merancang untuk memperkenalkan 31 buah model mesra alam menjelang 2020. Antara model baru yang terlubat ialah tiga model kenderaan plug-in hybrid, lapan model EV sepenuhnya serta dua kenderaan fuel-cell.

Hyundai rancang perkenalkan model EV dengan jarak perjalanan sejauh 500 km bagi caj penuh pada 2021

Namun, usaha yang telah diletakkan untuk pembangunan kenderaan fuel-cell hidrogen elektriknya tidak sia-sia. Hyundai telah mempamerkan versi yang hampir lengkap SUV FCEV sifar pembebasan asap dengan jarak perjalanan lebih daripada 800 km setiap cas penuh.

Selain itu, SUV kompak Kona versi EV juga akan diperkenalkan pada separuh pertama 2018, dengan keupayaan jarak mod elektrik 380 km. Ini jauh lebih baik daripada model kuasa bateri pertama untuk pasaran meluas syarikat itu, Hyundai Ioniq Electric yang hadir dengan jarak 169 km sahaja.

Bagi model baru EV itu nanti, Hyundai juga mengesahkan akan membangunkan sebuah platform khas bagi kenderaan elektrik, yang akan membenarkan syarikat itu mengeluarkan beberapa model dengan jarak pemanduan yang lebih jauh bagi setiap cas penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required