VIDEO: Nikolass Bertans – budak 12 tahun dengan kereta drift BMW M3 E36 berenjin LS3 6.2 liter V8

Apa yang anda lakukan ketika berumur 12 tahun dahulu? Saya sendiri ketika umur tersebut masih lagi sibuk berlumba kereta mini 4WD Tamiya di longkang-longkang sekitar rumah. Berbeza dengan Nikolas Bertans dari Latvia ini, dimana dia telah menerima hadiah hari jadi ke-12 berupa kereta drift sebenar BMW M3 E36 oleh ayahnya.

M3 milik Nikolass ini tidak lagi dijana enjin asal S50 3.0 liter enam silinder sebaris, sebaliknya ia kini telah digantikan dengan enjin lebih berkuasa Chevrolet LS3 6.2 liter V8, digabungkan dengan kotak gear sequential dari Samsonas. Kuasa liar tersebut dialirkan ke roda menerusi unit differential lengkap dari Winters pada gandar belakang.

Casis M3 ini disokong dengan rollcage spesifikasi Formula Drift yang dibina oleh HGK Racing, selain dari suspensi lengkap dari Feal, angle kit hadapan dan belakang bagi mendapatkan sudut drift agresif, brek gergasi dari Wilwood serta kit badan karbon kevlar asli yang turut dihasilkan oleh HGK Racing sendiri.

Apa yang istimewa pada jentera milik Nikolass ini adalah bagaimana HGK menghasilkan sebuah kereta yang sesuai dipandu oleh seorang budak berumur 12 tahun. Mereka memadankan bolster pada tempat duduk bucket penuh kereta tersebut, memasang paddle box (unit yang terdiri dari pedal pendikit, klac dan brek) boleh laras, serta membina kembali kolum stereng bagi mendapatkan sudut agar Nikolas boleh melihat jalan dengan jelas tanpa diganggu roda stereng.

Kereta yang dihadiahkan kepada Nikolas ini bukan digunakan untuk perhiasan, sebaliknya Nikolas sememangnya handal dalam sukan drift dan kini menyertai kejohanan drift tempatan, bertanding dengan drifter-drifter dewasa sebenar!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required