Bukan setakat WRX STI Sport Special Edition, WRX STI S208, BRZ STI Sport, Subaru juga akan ‘mencuri’ perhatian di Tokyo Motor Show 2017 dengan mempamerkan lagi dua model konsepnya yang berasaskan model XV, Impreza dan Outback, selain konsep Viziv.

Ketiga-tiga model konsep berkenaan akan diterjemahkan dengan imej yang lebih sporty dan ranggi berbanding versi produksi sedia ada. Malah memungkinkan ia memberikan sedikit gambaran untuk model masa akan datang.

Model konsep XV ini bakal diterjemahkan sebagai “Fun Adventure Concept” dan akan menampilkan beberapa ciri luaran yang bersesuaian dengan keupayaan pengendalian off-road. Warna luaran kuning menonjolkan lagi lapisan pada bahagian hadapan, fender sisi dan diffuser belakang. Ketinggian kenderaan juga dinaikkan sedikit, dan rak basikal pada bumbung masih mengekalkan tema serba rangginya.

Bagi model konsep Outback pula, ia diberi kekemasan yang lebih berkualiti pada bahagian kabin, lengkap dengan tempat duduk dan panel “ultrasuede”, cetakan timbul berwarna perak gelap, paparan baharu lapan-inci dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Bahagian luarannya juga menerima elemen yang lebih mewah termasuk gril dan roda yang eksklusif.

Manakala untuk model konsep Impreza pula, ia tampil dengan suntikan makeover yang cukup sporty. Dengan gambaran “Future Sport Concept”, Impreza ini turut diberi pusat graviti yang lebih rendah, dengan rekaan semula bagi bampar hadapan dan belakang serta gaya yang lebih agresif, juga pada corong ekzos yang diposisikan di tengah bahagian bawah belakang. Bukan itu sahaja, gayanya cukup menyerlah dengan roda dan taillight yang gelap, bersama lampu LED pada bahagian hadapan membuatnya lebih unik.

Walau bagaimana pun, spesifikasi dan perician penuhnya hanya akan didedah pada waktu pembukaan acara pertunjukan automotif terhangat di Jepun ini. Namun difahamkan, segala apa yang dipersembahkan oleh Subaru ini pasti bakal mencuri tumpuan ramai, apatah lagi kebanyakan model konsep yang pernah dipertontonkan sebelum ini memang memberikan bayangan yang lebih jelas untuk model produksinya yang akan datang.

Seperti mana yang disebut oleh Subaru, semua model konsep dan edisi istimewa yang bakal dipamerkan ini adalah sebagai pra-tonton kepada “kisah baharu Subaru”. Jadi, pasti kita sendiri tidak sabar menantikan kejutan yang bakal dibongkarkan oleh syarikat ini. Sama-sama kita nantikannya.