Toyota Century 2018 kini guna enjin hibrid V8 5.0 liter

Toyota Century 2018 kini guna enjin hibrid V8 5.0 liter

Walaupun nampak seperti kereta tahun 90-an, ini sebenarnya adalah model baru, iaitu Toyota Century generasi ketiga. Sementara model generasi kedua yang dilancarkan pada tahun 1997 menggunakan enjin V12, model baru ini pula menggunakan enjin hibrid V8 5.0 liter yang mampu menghasilkan 394 hp dan 520 Nm tork.

Menurut Toyota, enjin ini memberikan penggunaan bahan api terbaik di dalam kelasnya, tetapi jumlah sebenar tidak disiarkan. Motor elektrik pada kenderaan ini mendapat kuasa daripada bateri nickel-metal hydride dan menampilkan sistem dua tahap penyampaian untuk pemanduan yang lebih lancar dan senyap. Tapak enjin, suspensi serta tayar juga direka khas supaya dapat mengurangkan bunyi dan gegaran.

Melihat kepada dimensinya, Century 2018 ini adalah lebih besar, berukuran 5,335 mm panjang, 1,930 mm lebar, 1,505 mm tinggi dan jarak roda 3,090 mm. Ukuran ini melebihi model Mercedes-Benz S-Class W222 long wheelbase sebanyak masing-masing 89 mm, 31 mm dan 9 mm. Walaubagaimanapun, jarak roda model Mercedes-Benz tersebut masih mempunyai jarak roda lebih panjang iaitu 3,165 mm.

Walaupun nampak ringkas, Century ini dilengkapi dengan barangan moden seperti lampu utama LED dengan Adaptive High Beam System (AHS), lampu siang LED, gril yang besar serta lencana dan lambang mahkota di atas hudnya. Ia juga dilengkapi dengan pakej keselamatan Toyota Safety Sense P yang termasuk sokongan penghindaran perlanggaran, pemerhati titik buta, amaran trafik dari belakang dan pelbagai lagi.

Pada bahagian dalam kenderaan ini, hanya terdapat empat tempat duduk yang tetap (tiada kusyen di bahagian tengah di belakang), dengan pilihan dua kemasan iaitu kain wool yang lembut (seperti dalam gambar), atau balutan kulit. Di antara dua tempat duduk di hadapan terdapat panel paparan untuk penggunaan multimedia, manakala di atasnya terdapat dua corong pendingin hawa (pada b-pillar juga ada corong ini) dan di bawahnya terdapat ruang simpanan.

Menjadikan kedudukan penumpang lebih selesa, tempat duduk belakang boleh dilaras secara elektrik bersama perehat kaki dan fungsi mengurut. Semua ciri ini boleh dikawal melalui panel LCD pada perehat tangan, bersama kawalan pendingin hawa dan audio. Kemudahan lain yang disediakan adalah termasuk meja tulis, lampu membaca dan sistem bunyi premium 20 pembesar suara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required