MINI akan pasang kereta di China dengan Great Wall

MINI akan pasang kereta di China dengan Great Wall

Sekiranya satu laporan yang dikeluarkan oleh Bloomberg boleh dipakai, nampaknya MINI akan memasang kenderaan di China buat pertama kali. Jenama itu, yang duduk di bawah BMW Group dikata akan menandatangani perjanjian dengan Great Wall Motors untuk mengeluarkan kenderaan bagi pasaran eksport – dan ini adalah menurut sumber yang dekat dengan rancangan tersebut.

Perjanjian ini akan menjadi kali pertama bagi Great Wall, iaitu sebuah syarikat pengeluar SUV yang besar di China kerana sebelum ini ia tidak mempunyai rakan kongsi dari luar negara. Walaubagaimanapun, wakil daripada BMW dan Great Wall masih belum mahu memberikan sebarang komen berkenaan perkara tersebut

BMW sebenarnya telah memasang kenderaan jenamanya di China dengan kerjasama Brilliance Auto sejak tahun 2003. Dalam tempoh lapan bulan pertama tahun itu juga, jualan BMW dan MINI di sana telah meningkat 16% menjadi 383,976 unit. Mengikut data yang dikeluarkan semalam, secara keseluruhannya, pasaran kenderaan penumpang di China juga meningkat 3.3% kepada 2.34 juta unit bulan lalu.

MINI akan pasang kereta di China dengan Great Wall

Langkah ini berkemungkinan mempunyai kaitan dengan hala tuju baru kerajaan China yang mensasarkan peningkatan pengeluaran kenderaan tenaga baru yang diumumkan bulan lepas. BMW juga mengeluarkan kenyataan akan memberi sokongan penuh untuk mempromosi kenderaan dengan tenaga elektrik di negara tersebut. Bagi MINI pula, ia telah mengesahkan akan mengeluarkan kenderaan elektrik komersial pertama yang diasaskan daripada model hatchback tiga pintunya menjelang tahun 2019.

Ini bukanlah kali pertama BMW meneroka pengeluaran MINI di Asia – Countryman generasi pertama juga pernah dipasang di negara kita, serta Chennai, India.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required