Tiga jalan kampung di Teluk Intan, Perak terima turapan dengan campuran getah – pertama di Malaysia

Tiga jalan kampung di Teluk Intan, Perak terima turapan dengan campuran getah – pertama di Malaysia

Menurut catatan pada laman Facebook Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Mah Siew Keong, tiga buah jalan kampung Sungai Kerawai di Teluk Intan, Perak kini menerima jalan prototaip pertama di Malaysia yang diturap menggunakan CMA (Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan) atau turapan jalan dengan campuran getah.

Menurut kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Lembaga Getah Malaysia sebelum ini, menerusi kajian yang dijalankan, penggunaan getah beku mempunyai potensi yang lebih baik untuk mengatasi masalah teknikal jalan. Di mana campuran aspalt meningkatkan kelikatan bitumen yang dapat memberi rintangan terhadap suhu yang tinggi.

Pada waktu panas terutama tengah hari, suhu jalan boleh mencapai sehingga 60 darjah selsius dan kebiasaannya ketika itu CMA akan mencapai suhu titik lembut yang lebih tinggi daripada bitumen konvensional. Keadaan ini akan membantu masalah jalan berlekuk terutama yang dilalui kenderaan berat.

Campuran yang terhasil mempunyai kelikatan tinggi dan ia membantu balutan bitumen yang lebih baik ke atas batu untuk menambahkan daya tahan selain menjadi lebih elastik yang akan memberi rintangan yang tinggi pada kenderaan.

Oleh itu, jalan raya dengan turapan CMA ini mempunyai pelbagai kelebihan antaranya kos selenggara yang lebih murah kerana ia lebih tahan dan juga boleh menanggung beban yang lebih tinggi, selain mampu memberikan daya cengkaman yang lebih baik.

Walau bagaimanapun, kos pembinaan jalan menggunakan CMA ini jauh lebih tinggi iaitu RM53 per meter berbanding RM29 per meter jika menggunakan kaedah konvensional. Namun, dengan cara ini juga sebenarnya dijangka akan meningkatkan permintaan getah negara sebanyak 10% setahun dengan jangkaan 4.2 tan getah beku akan digunakan untuk membina satu kilometer jalan.

Ia nyata selari dengan usaha kerajaan bagi menangani masalah kejatuhan harga getah buat masa sekarang kerana Malaysia mampu menghasilkan kira-kira 700,000 tan metrik getah setiap tahun. Mah turut dilaporkan berkata sebelum ini bahawa kira-kira 440,000 pekebun kecil getah di Malaysia yang memerlukan sokongan ketika ini dan mungkin akan beralih ke bidang lain sekiranya harga getah terus jatuh.

Selain dari di Teluk Intan, JKR turut dilaporkan telah memulakan projek jalan dengan turapan CMA ini di kawasan lain, antaranya di jalan yang menghubungkan Kampung Desa Temu Jodoh ke Kampung Kwong Sai di Labis, Johor dengan jarak kira-kira 10 kilometer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required