Hoverbike – motosikal terbang untuk polis Dubai

Pasukan Polis Dubai terkenal dengan dengan aset-aset mewahnya yang terdiri dari pelbagai kereta peronda eksotik seperti Mercedes-AMG G 63, McLaren 570S, dan banyak lagi. Terbaharu, pasukan berkenaan menerima satu lagi senjata unik untuk memerangi jenayah di negara yang kaya dengan hasil petroleum berkenaan iaitu Hoverbike atau motosikal yang boleh terbang.

Jentera yang kelihatan seperti dron ini didedahkan pada acara Gulf Information Technology Exposition (GITEX), dan dibina oleh syarikat Hoversurf dari Rusia. Pembinaan ‘motosikal terbang’ ini diasaskan dari produk Hoversurf sendiri, dari model Scorpion-3.

Bagi versi yang dihasilkan untuk polis Dubai ini, jentera berkenaan mampu terbang pada altitud lima meter dan ia mampu mencapai kelajuan maksima 70 km/j. Hoverbike ini digerakkan dengan motor elektrik janaan bateri, boleh berfungsi selama 25 minit bagi setiap cas penuh.

Dengan spesifikasi yang dinyatakan, jelas Hoverbike ini tidak berkemampuan untuk beraksi dalam adegan kejar-mengejar kelajuan tinggi, namun buat masa ini polis Dubai akan menggunakannya sebagai kenderaan pertama yang akan sampai ke tempat-tempat yang sukar untuk di jangkau oleh kenderaan biasa contohnya di tengah-tengah kesesakan jalan raya.

Dengan kemampuan untuk membawa muatan 272 kg, ia lebih dari cukup untuk membawa seorang anggota keselamatan untuk ketempat-tempat sukar berkenaan dan mampu membuat tugas-tugas dron dengan jarak sehingga enam kilometer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required