England bakal gunakan teknologi kapsul minyak bunga matahari bagi elak lubang pada jalan terjadi

England bakal gunakan teknologi kapsul minyak bunga matahari bagi elak lubang pada jalan terjadi

Badan yang menguruskan lebuhraya di sekitar England – Highway England – kini sedang menguji teknologi yang menggunakan kapsul minyak bunga matahari bagi mengelakkan lubang pada permukaan jalan raya daripada terbentuk, lapor AutoExpress. Teknologi berkenaan telah dibangunkan oleh Dr Alvaro Garcia iaitu jurutera di Universiti of Nottingham bersama pasukannya di Nottingham Transportation Engineering Centre.

Menurut kajian yang dijalankan, minyak bunga matahari boleh menjadikan campuran aspal lebih nipis, bermaksud ia boleh mengalir ke bahagian yang retak. Apabila jalan mula retak, kapsul berkenaan turut akan pecah dan membebaskan minyak bunga matahari di dalamnya. Minyak tersebut akan melembutkan campuran aspal dikelilingnya. Ini akan membantuk aspal tersebut untuk ‘melekat’ bersama semula, seterusnya mengalir ke ruang-ruang retak dan secara tidak langsung mengelakkan dari terjadinya lubang pada permukaan jalan.

Menurut Asphalt Industry Alliance, setakat ini terdapat kerja-kerja pembaikan semula lubang jalan yang tertunggak lebih 14 tahun di UK, dengan kos pembaikkan mencecah £11.8 bilion. Dr Garcia dan pasukannya percaya dengan penggunaan kapsul minyak matahari ini, masalah jalan raya yang rosak dan berlubang akan berkurangan dengan jangkaan hayat jalan raya tersebut meningkat sekurang-kurangnya satu pertiga dari 12 hingga 16 tahun.

Highway England telah mengumumkan mereka akan menguji penggunaan kapsul minyak bunga matahari ini dan jika berjaya, teknologi berkenaan akan digunakan di seluruh jaringan jalan rayanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required