Tokyo 2017: Toyota Century 2018 – lebih mewah, maju

Tokyo 2017: Toyota Century 2018 – lebih mewah, maju

Toyota Century telah berada dalam pasaran Jepun sejak tahun 1967 lagi, dan ia diterima baik untuk menggambarkan status mewah dan pernah muncul dalam pelbagai filem dan manga. Disebabkan itu, Toyota tidak mahu banyak mengubah model ini kecuali pada tahun 1997.

Tapi kini sudah ada Century baru, yang membuat penampilan pertama semasa Tokyo Motor Show 2017 dalam bentuk prototaip sebelum memasuki pasaran pada pertengahan tahun 2018. Walaupun penampilan ikoniknya tidak banyak berubah – dengan badan yang panjang (kebiasaannya berwarna hitam), dengan kemasan krom di merata tempat – kereta ini sebenarnya lebih besar pada segenap dimensi dan mempunyai pelbagai kelengkapan moden.

Model G60 ini berukuran 5,335 mm panjang, 1,930 mm lebar dan 1,505 mm tinggi, dan ini adalah 65 mm lebih panjang, 40 mm lebih lebar dan 30 mm lebih tinggi berbanding model G50. Model baru ini malah mengatasi Mercedes-Benz S-Class dengan 89 mm lebih panjang, 31 mm lebih lebar dan sembilan mm lebih tinggi.

Tokyo 2017: Toyota Century 2018 – lebih mewah, maju

Pada bahagian luar, badannya telah diubah dengan C-pillar yang lebih tegak, sekaligus menunjukkan kepentingan ruang penumpang belakang. Lampu berbentuk petak padanya kini menggunakan unit projector LED dengan Adaptive High Beam System (AHS), dan di tengahnya terdapat gril dengan corak mahkota.

Pergi ke bahagian belakang, lampu yang berukuran penuh kini mempunyai bahagian tengah berwarna hitam, manakala lensa tiga dimensinya menjadikan keseluruhan rekaan lebih harmoni. Bukaan pintu serta ruang yang ada juga menjadikan masuk serta keluar daripada kenderaan ini lebih mudah.

Masuk ke bahagian dalam, anda akan dapat melihat balutan kain wool digunakan pada pelbagai bahagian, berbeza dengan balutan kulit yang biasanya digunakan pada kenderaan mewah. Walaubagaimanapun, kemasan kulit masih disediakan sebagai pilihan. Papan pemukanya menggunakan rekaan mendatar yang mewujudkan rasa lebih luas.

Tokyo 2017: Toyota Century 2018 – lebih mewah, maju

Rasa ini ditingkatkan lagi dengan penggunaan corak kotak-kotak pada bahagian belakang tempat duduk dan konsol di antara dua tempat duduk tersebut. Konsol itu juga menempatkan skrin hiburan yang besar, untuk penumpang belakang yang boleh ditonton sambil menyandarkan kerusi yang mempunyai fungsi mengurut. Tempat perehat kaki boleh dibuka dengan butang elektrik.

Satu skrin LCD yang tersembunyi di dalam perehat tangan tengah tempat duduk belakang membolehkan penumpang mengawal kedudukan tempat duduk, pendingin hawa dan audio. Mereka yang perlu bekerja sambil bergerak pastinya boleh menghargai meja lipat serta lampu yang disediakan. Pembesar suara pula adalah sistem 20 pembesar suara premium.

Bagi bahagian enjin, unit V12 sebelum ini telah diganti dengan unit V8 5.0 liter yang digabungkan dengan dua motor elektrik dan bateri nickel-metal hydride. Ini adalah unit sama seperti yang digunakan pada LS 600h, meskipun hanya menggunakan pacuan dua roda belakang.

Tokyo 2017: Toyota Century 2018 – lebih mewah, maju

Toyota masih belum mengumumkan jumlah kuasa sebenar untuk kenderaan ini, tetapi boleh dijangka menghasilkan sehingga 439 hp, seperti LS 600h. Turut dijanjikan adalah penggunaan bahan api yang lebih baik, serta mengoptimakan tapak enjin dan sistem kawalan bunyi aktif untuk menghasilkan perjalanan lebih senyap.

Ciri keselesaan dan stabiliti turut dipertingkat lebih lagi dengan badan yang lebih tegap serta suspensi yang ditala khas, bersama tayar baru untuk mengurangkan getaran daripada jalan. Pada aspek keselamatan, kereta ini dilengkapi dengan Toyota Safety Sense P yang termasuk Pre-Collision System, Lane Departure Warning dan Adaptive Cruise Control, yang datang secara standard dengan pemerhati titik buta dan rear cross traffic alert.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required