Tokyo 2017: Toyota GR HV Sports – auto dan manual?

Tokyo 2017: Toyota GR HV Sports – auto dan manual?

Tidak sah kalau dipameran sebesar Tokyo Motor Show 2017 tak ada kereta yang pelik-pelik. Toyota misalnya tak nak ketinggalan dalam mempamerkan rekaan yang agak di luar kotak kebiasaan melalui Toyota GR HV Sports Concept.

Diasaskan daripada model 86, model konsep ini bagaimanapun menerapkan pelbagai perubahan yang membezakannya di antara keduanya. Misalnya, ia hadir dengan rekaan kenderaan jenis targa, yang mengembalikan ingatan terhadap model Sports 800 dan Supra. Bahagian depannya juga direka semula, menjadikannya 155 mm lebih panjang dan 30 mm lebih lebar dari 86.

Banyak sentuhan rekaan yang ada diambil dari kereta lumba prototaip TS050, dengan perincian seperti lampu LED depan yang lebar, ruang masukan udara yang besar, rim aluminium 19-inci, lampu belakang tirus serta diffuser yang besar.

Di dalam, tak banyak perubahan yang dilakukan, melainkan penggunaan lencana Gazoo Racing pada stereng serta ada kluster instrumen digital. Di bawahnya, terdapat shifter bentuk H manual yang disekalikan dengan butang penghidup enjin dengan rekaan tuil unik ala jet tempur. Walaupun begitu, butang kawalan pilihan gear automatik juga ada.

Model ini menggunakan sistem transmisi automatik, tetapi pemandu boleh bertukar kepada penukaran gear manual dengan hanya menekan satu butang, membolehkan mereka merasai pemanduan gear enam-kelajuan manual. Tidak pasti transmisi yang ada itu dari jenis mana – sama ada gear automatik enam-kelajuan konvensional atau eCVT seperti pada Prius, atau mungkin juga sistem Multi-Stage Hybrid yang digunakan pada Lexus LS 500h dan LC 500h.

Maklumat enjin masih belum diketahui, tetapi menurut Toyota, ia mengoptimumkan sistem Toyota Hybrid System-Racing (THS-R) baru, yang didakwa akan menampilkan ciri dari TS050. Kereta berkenaan menggunakab unit MGU-K berkembar (motor-generator unit-kinetic) bagi setiap gandar untuk memanfaatkan tenaga yang kerap hilang ketika membrek, menyalurkannya kepada bateri lithium-ion dan bukannya kepada kapasitor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required