Toyota umumkan kemaskini siasatan terhadap skandal Kobe Steel – masih tiada masalah, ujian diteruskan

Toyota umumkan kemaskini siasatan terhadap skandal Kobe Steel – masih tiada masalah, ujian diteruskan

Toyota telah mengeluarkan kenyataan berhubung skandal Kobe Steel, yang menyifatkan syarikat pembekal komponen logam itu memalsukan data bagi kualiti aluminium dan tembaga yang disediakan untuk pengeluar kenderaan.

Oktober lalu, Toyota mengumumkan hasil siasatan yang dijalankan terhadap plat aluminium yang dibekalkan oleh Kobe Steel dengan menyatakan bahawa semua material berkenaan menepati standard wajib yang ditetapkan. Kenyataan terbaru ini pula melanjutkan perhatian terhadap hasil siasatan melibatkan material tambahan, yang sebelum ini masih lagi dalam siasatan.

Menurut Toyota sendiri; “Di dalam siasatan ini, merujuk kepada material yang disenaraikan di dalam jadual yang ditandakan (material yang dibeli dari Kobe Steel di Jepun, melainkan produk yang diperbuat daripada tembaga seperti yang dirujuk dalam kenyataan oleh Kobe Steel Oktober lalu), kami mengesahkan bahawa kualiti dan prestasi kenderaan yang kami keluarkan menepati standard dalaman kami sendiri.”

Toyota umumkan kemaskini siasatan terhadap skandal Kobe Steel – masih tiada masalah, ujian diteruskan

Ini berdasarkan data yang diteliti seperti yang disediakan oleh Kobe Steel, dan menilai impak yang berpotensi terhadap material yang dibekalkan itu. Data yang mengandungi penyimpangan paling besar dari spesifikasi Toyota atau pembekalnya digunakan bagi ujian penilaian yang sedang dijalankan.

Toyota juga mengesahkan kenyataan lanjutan oleh Kobe Steel pada 20 dan 26 Oktober, termasuk data yang dipalsukan terhadap beberapa material lain, tidak mempunyai kesan ke atas kenderaan kerana ia tidak digunakan. Syarikat itu menambah, material-material lain memerlukan lebih masa untuk disiasat kerana melibatkan jumlah pembekal yang besar, dan menyesali setiap kesulitan yang timbul terhadap pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required