Honda Malaysia terima tempahan sejumlah 60 unit Civic Type R sebelum harga didedah dan dilancarkan

Honda Malaysia terima tempahan sejumlah 60 unit Civic Type R sebelum harga didedah dan dilancarkan

Walaupun timbul persoalan adakah Honda Civic Type R boleh dijual dalam pasaran Malaysia memandangkan harganya berada pada julat hampir sama dengan hot-hatch Mercedes-AMG A45 (RM349k) yang lebih berkuasa dan dilengkapi pacuan semua roda, serta turut jauh lebih mahal berbanding Nissan GT-R recond, Honda Civic Type R FK8 tetap mempunyai pengikut tegarnya sendiri.

Ketika sesi temubual ekskulsif bersama Penolong Besar Ketua Projek Civic Type R generasi terbaharu En. Hideki Kakinuma sehari sebelum pelancaran Civic terpantas pernah dihasilkan berkenaan di Malaysia, pembantu kepada pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia Shugo Watanabe mendedahkan, lebih 50 unit (jumlah sebenar adalah 60 unit ketika dilancarkan hari ini) Type R FK8 telah ditempah setelah tempahan berkenaan dibuka Oktober lalu, walaupun harga kereta berkenaan masih lagi belum didedahkan.

Jumlah tersebut secara tidak langsung melengkapkan sasaran jualan model ini selama dua bulan, di mana sasaran asal ditetapkan pada kadar 30 unit sebulan.

Menurut Watanabe lagi, memandangkan kereta ini bukan edisi terhad, Honda Malaysia tidak mengehadkan jumlah kemasukannya ke Malaysia. Namun buat masa sekarang hingga bulan Mac 2018 nanti, Honda Malaysia terlebih dahulu akan menempah sebanyak 150 buah unit awalan Civic Type R dari kilang Honda Swindon, UK.

Manakala di Jepun sendiri, jika anda menempah FK8 pada bulan ini, anda hanya akan menerimanya pada September tahun hadapan. En Hideki Kakinuma sendiri telah menempah Type R yang hasil air tangannya tersebut pada hari ia dilancarkan di negara matahari terbit berkenaan, dan hanya akan menerima kereta tersebut pada bulan hadapan.

Dijual pada harga RM320,000 untuk pasaran Malaysia, Civic Type R FK8 menerima enjin 2.0 liter VTEC Turbo yang menjana 310 PS pada takat 6,500 rpm serta tork maksima 400 Nm bermula 2,500 hingga 4,500 rpm, digabungkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan bersama LSD helical. Enjin berkenaan menjana 10 PS kurang dari pasaran Eropah, namun istimewanya talaan ini, ia masih boleh beroperasi secara optimum walaupun menggunakan petrol RON 95.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required