Honda Civic Type R FK8 sah dipasarkan di Malaysia – 310 PS, di prebiu di Litar F1 Sepang, tempahan dibuka

Honda Civic Type R FK8 sah dipasarkan di Malaysia – 310 PS, di prebiu di Litar F1 Sepang, tempahan dibuka

Teka-teki berkenaan kereta misteri yang dijumpai di plaza tol KLIA dua hari lalu terjawab setelah Honda Malaysia (HM) hari ini secara rasmi menayangkan Honda Civic Type R generasi baharu di Litar Antarabangsa Sepang sempena perlumbaan Grand Prix Formula 1 Malaysia hujung minggu ini. Satu lagi berita baik, HM turut telah membuka tempahan bagi mereka yang berminat untuk memiliki Civic Type R terpantas pernah dihasilkan ini.

Dengan prebiu rasmi ini, HM turut mendedahkan Civic R pasaran Malaysia akan menerima enjin dengan talaan yang sama seperti pasaran Indonesia iaitu 310 PS – kurang 10 PS dari versi global. Walau bagaimanapun jumlah tork maksima adalah kekal sama iaitu 400 Nm. Dengan padanan kotak gear enam-kelajuan manual (peringatan bagi mereka yang tidak berminat dengan kotak gear manual, Type R tidak diberikan pilihan transmisi automatik) serta sistem suspensi dan kit aero yang lebih jitu, Civic Type R kini memegang takhta kereta produksi pacuan hadapan paling pantas di litar Nürburgring, Jerman.

Honda turut memberikan tiga mod pemanduan pada Civic Type-R FK8 iaitu Comfort, Sport dan +R. Mod pemanduan ini akan melaras semula respon stereng dan pedal pendikit, rev-match (auto-blip) transmisi, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) serta talaan pada Sistem Suspensi Adaptif.

Kit aero yang begitu agresif pada Civic ini juga bukan sekadar gimik, ia benar-benar berfungsi memberikan downforce dan kestabilan ketika dilaluan lurus serta selekoh dan ia memainkan peranan besar ketika FK8 ini mencatatkan rekod baharu di Nürburgring. Begitu juga dengan tip ekzos kembar tiga di bahagian tengah bampar belakang, ia bukan sekadar kosmetik tetapi mempunyai fungsinya tersendiri.

Honda Civic Type R FK8 sah dipasarkan di Malaysia – 310 PS, di prebiu di Litar F1 Sepang, tempahan dibuka

Kehadiran Civic Type R FK8 ini sudah kami jangka sebelum ini Honda Malaysia telah mengumumkan mereka akan melancarkan enam model untuk tahun 2017 – lebih dua model daripada apa yang dirancangkan sebelum itu. Rakan penulis kami dari paultan.org bahasa inggeris sebelum ini turut diberi peluang untuk memandu uji kereta berkenaan di Dresden, Jerman.

Ini juga sebenarnya kali kedua Honda Malaysia berjaya membawa masuk legasi Civic paling berkuasa berkenaan setelah berjaya membawa Civic R FD2R sebelum ini. Di jual pada harga hampir RM200k lengkap dengan waranti pengeluar, Malaysia satu-satunya negara luar Jepun yang menerima model JDM berkenaan secara rasmi ketika itu.

Bagi mereka yang berminat untuk menempah jentera berprestasi tinggi sebenar ini, anda perlu mengunjungi “Pengedar Sport Honda” terpilih yang dilantik untuk menjual dan menservis kereta berkenaan bermula 1 Oktober ini. Harga? Honda Malaysia masih lagi belum membuat sebarang kenyataan mengenainya.

Honda Civic Type R FK8 sah dipasarkan di Malaysia – 310 PS, di prebiu di Litar F1 Sepang, tempahan dibuka

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required