Belia mahukan rangkaian pengangkutan awam lebih baik, Kuala Lumpur jadi zon bebas pencemaran – KJ

Belia mahukan rangkaian pengangkutan awam lebih baik, Kuala Lumpur jadi zon bebas pencemaran – KJ

Menurut Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, ada dua perkara utama yang diinginkan oleh golongan belia. Pertama, sistem pengangkutan awam yang lebih baik, dan kedua menjadikan pusat bandar Kuala Lumpur sebagai zon sifar pencemaran dari kenderaan.

“Menjadi harapan peribadi saya bahawa menjelang 2050 nanti tiada lagi orang yang menggunakan kenderaan petrol atau diesel di dalam pusat bandar. Mereka boleh memilih untuk menggunakan pengangkutan awam atau kenderaan elektrik,” ujar Khairy seperti dilaporkan The Sun.

Khairy optimis perkara ini boleh dicapai menjelang tahun 2050, selari dengan pelan Transformasi Nasional 2050 (TN50) dan untuk itu Malaysia mempunyai tempoh 33 tahun lagi untuk melaksanakannya. Beberapa bandar di Eropah sebelum ini mengumumkan untuk mengambil langkah yang sama menjelang tahun 2030.

Bagi memangkin perkembangan itu, Khairy berpendapat jaringan sistem perkhidmatan awam yang bersepadu serta sistem bayaran yang mudah akan membantu memperkemas rangkaian perhubungan di Lembah Klang dan mempersiap Kuala Lumpur ke arah matlamat seperti yang dinyatakan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required