Aria FXE – hypercar hibrid 6.2L V8 berkuasa 1,150 hp!

Aria FXE – hypercar hibrid 6.2L V8 berkuasa 1,150 hp!

Aria FXE mencuri tumpuan di Los Angeles Motor Show baru-baru ini kerana ia hypercar hibrid baharu yang memiliki sehingga 1,150 hp (850 kW)!

Bakal dijual pada tahun 2019, hypercar hibrid dari Aria Group yang berpengkalan di California, Amerika Syarikat ini merupakan kenderaan produksi pertama dari syarikat berkenaan.

Ia ditampilkan dengan enjnm 6.2 liter supercharged V8 yang dipasang di bahagian tengah, dipadankan bersama dua motor elektrik pada gandar hadapan dan pek bateri 10kWh. Aria mendakwa padanan enjin yang berprestasi tinggi ini mampu menghasilkan kombinasi kuasa sehingga 1,150 hp dengan tork puncak 1,785 Nm, bersama transmisi dwi-klac tujuh kelajuan.

Aria FXE – hypercar hibrid 6.2L V8 berkuasa 1,150 hp!

Seberat 1,565 kg, Aria FXE ini dikatakan mampu dipacu dari 0-96 km/j dalam hanya 3.1 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum pada 354 km/j. Sekaligus meletakkan ‘setaraf’ dengan Ferrari LaFerrari, McLaren P1 dan Porsche 918.

Biarpun Mercedes-AMG Project One dan Aston Martin Valkyrie juga akan mula dipasarkan sekitar masa yang sama, namun FXE disasarkan mampu menjadi kenderaan yang sesuai untuk dilenjan di litar lumba dan juga jalan raya biasa.

Aria FXE juga ditampilkan dengan rekaan yang bersifat aerodinamik, dengan banyak splitter, wings dan gril di bahagian luarannya. Bukan itu sahaja, imejnya juga diserlahkan dengan lampu utama yang lebih menonjol dengan peresap belakang yang lebih besar. Ia turut dipadankan dengan roda 20-inci di hadapan dan 21-inci di belakang dengn dibaluti tayar Pirelli P Zero Trofeo R.

Menurut laporan, hanya kurang daripada 400 unit Aria FXE yang bakal diproduksi, dan harganya bergantung pada aplikasi, iaitu bermula US$1 million (RM4,083,466). Untuk pengetahuan, Mercedes-AMG Project One pula berharga €2.17 juta (RM10.9 juta). Mana satu yang menjadi dambaan hati anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required