Nio ES8 – SUV elektrik 643 hp, 352 km satu cas penuh

Nio ES8 – SUV elektrik 643 hp, 352 km satu cas penuh

Syarikat pengeluar kenderaan elektrik baru, iaitu Nio tahun lepas mengejutkan dunia automotif dengan pengeluaran supercar EP9 yang telah memecahkan rekod di Litar Nurburgring, bagi kenderaan yang boleh digunakan atas jalan biasa. Terbaru, syarikat itu mengeluarkan sebuah kenderaan yang lebih konvensional, iaitu SUV elektrik yang dinamakan sebagai ES8.

Antara nombor-nombor penting bagi SUV ini adalah kuasa sebanyak 643 hp serta tork 840 Nm yang datang hasil daripada penggunaan sepasang motor elektrik yang menggerakkan semua empat tayar dan mendapat kuasa daripada pek bateri 70 kWh. Dengan sekali cas penuh, ia boleh bergerak sehingga 352 km, dan sekiranya sudah habis, ia boleh dicabut dan diganti dengan dengan bateri yang sudah dicas. Proses penukaran ini cuma akan mengambil masa tiga minit, manakala dengan cas selama 10 minit, ia boleh bergerak sehingga 100 km.

Binaan badan aluminium sepenuhnya pada ES8 ini boleh menempatkan tujuh orang, dan ia dijangka mempunyai kelengkapan seperti kenderaan mewah termasuk kulit Nappa, panel instrumen digital, skrin hiburan yang besar – seperti Tesla Model S – penapis HEPA dan karbon, serta penjana ion negatif dalam sistem pengudaraannya.

ES8 juga padat dengan pelbagai teknologi keselamatan, bersama sistem bantuan pemandu NIO Pilot. 23 pengesan diletakkan pada kenderaan ini termasuk yang menghadap ke hadapan, kamera tiga fokal, empat kamera luar, lima radar gelombang milimeter, kamera pengawasan pemandu dan 12 pengesan ultrasonik. Semua ini membolehkan ia mempunyai fungsi brek kecemasan automatik, bantuan jalan sesak, pengendalian atas lebuh raya, pengesan titik buta, pengesan tanda jalan dan amaran keluar lorong.

Nio ES8 – SUV elektrik 643 hp, 352 km satu cas penuh

SUV elektrik sepenuhnya ini juga datang dengan NOMI, yang didakwa oleh syarikat itu sebagai “sistem AI dalam kereta pertama di dunia” yang boleh mendengar, membantu dan bercakap semula dengan pemandu berkenaan pemanduan mereka.

Harga jualan ES8 di negara asalnya iaitu China bermula daripada US$67,715 (RM275,924), manakala 10,000 unit khas Founder’s Edition dijual pada harga US$82,824 (RM337,490). Sebagai tambahan, Nio juga menawarkan pelan sewaan bateri berharga US$193 (RM786) sebulan, dan ini dapat mengurangkan harga ES8 sebanyak US$15,114 (RM61,568).

Di China juga, ES8 akan bersaing terus dengan satu-satunya SUV elektrik penuh yang dijual di sana, iaitu Tesla Model X. Nio ES8 ini pernah dijumpai di Malaysia, namun masih belum ada tanda bahawa sama ada ia akan dijual di sini ataupu tidak.

GALERI: Nio ES8 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required