VIDEO: Datsun ‘perang’ di Nismo Festival 2017

Saluran Youtube milik sayap perlumbaan Nissan – Nismo – iaitu Nismo.TV memberikan liputan yang agak menyeluruh untuk Nismo Festival edisi tahun ini. Terbaharu, saluran berkenaan telah menyiarkan perlumbaan penuh enam-lap di litar Fuji Speedway untuk jentera-jentera touring car klasik Nissan (atau Datsun) yang terkenal pada era 70’an dan 80’an.

Perlumbaan ini disertai oleh berberapa buah jentera Sunny yang berlumba dalam siri kejuaraan TS-Cup dari era berkenaan, terdiri dari Sunny Coupe KB110 dan juga KB310 (dikenali sebagai Datsun 140Y pada pasaran Malaysia). Dua buah jentera dari kelas lebih tinggi iaitu sebuah Bluebird Coupe KP510 dan juga Fairlady 240Z S30 turut menyertai perlumbaan kali ini.

Atas kertas, tentunya Bluebird dan Fairlady mempunyai kelebihan kerana dijana enjin siri-L empat silinder dan enam silinder dengan kapasiti lebih besar dan berkuasa berbanding barisan Sunny yang hanya dijana enjin siri-A. Namun ketika berlumba, adakah angka di atas kertas akan diterjemahkan kepada keputusan perlumbaan? Tonton video di atas untuk mengetahui.

Nismo Festival telah diadakan buat pertama kali pada tahun 1997, dan tahun ini merupakan ulang tahun ke-20 penganjurannya. Menerusi acara ini, Nissan akan ‘melepaskan’ jentera-jentera berprestasi tingginya yang disimpan di muzium warisan sejarah mereka ke litar Fuji Speedway, untuk tatapan peminat dan bertarung semula di litar bersejarah tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required