Motosikal besar dilarang masuk hutan simpan Thai

Motosikal besar dilarang masuk hutan simpan Thai

Thailand sudah menjadi destinasi biasa bagi penggemar motosikal negara kita, untuk meluangkan masa pada hujung minggu atau cuti panjang. Namun, perhatian perlu diberi kepada peraturan-peraturan yang ada, dan kini yang terbaru, motosikal berkuasa tinggi tidak dibenarkan masuk ke kawasan hutan simpan dan rekreasi.

Perkara ini dilaporkan oleh Bangkok Post, dengan memetik kenyataan dari ketua jabatan perlindungan taman negara, hidupan liar dan tumbuh-tumbuhan Thailand, Thanya Netithammakun yang menyatakan larangan terhadap motosikal kuasa tinggi ini adalah tambahan yang terbaru selepas larangan kepada minuman keras, merokok, binatang peliharaan dan aktiviti yang bising.

Antara hutan simpan dan rekreasi yang dikatakan oleh Netithammakun sering menjadi tumpuan kumpulan penunggang motosikal berkuasa tinggi sebelum ini adalah di Khao Yai, iaitu hutan besar yang merangkumi kawasan Nakhon Ratchasima, Prachin Buri, Nakhon Nayok dan Saraburi.

Sebab utama yang diberitahu oleh Netithammakun berkenaan larangan kepada motosikal berkuasa tinggi ini adalah pencemaran bunyi, yang selain mengganggu pelawat lain, juga boleh mengganggu haiwan yang berada di dalam kawasan hutan tersebut.

Menurut jabatan itu lagi, walaupun jumlah pelawat yang besar ke kawasan hutan ini boleh membawa pendapatan yang tinggi (sehingga 2.4 bilion baht tahun lepas), mereka juga meninggalkan banyak masalah selepas itu, yang perlu diatasi oleh jabatan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required