Sebagai meraikan kejayaan dalam kejohanan rali dunia dalam kategori WRC 2 selama tiga tahun berturut-turut, jenama automotif dari Republik Czech -Skoda- telah bermurah hati untuk membawa warga bandar Prague dan peminatnya ‘bersiar-siar’ di kota berkenaan dengan jentera rali sebenar Fabia R5 sempena sambutan Hari Natal.

Skoda bukan sahaja memonopoli WRC 2, malah turut menjadi pasukan paling unggul bagi Kejuaraan Rali Republik Czech sendiri. ‘Teksi’ Skoda R5 yang membawa ‘penumpang’ di Prague ini dipandu sendiri oleh juara tiga tahun berturut-turut Rali Republik Czech, Jan Kopecký. Untuk sambutan yang diadakan pada hari berkenaan, Kopecký telah membawa lebih dari 20 orang penumpang.

“Ia agak mengkagumkan. Terutamanya buat masa sekarang, dengan perayaan Krismas yang sedang berlangsung dan Prague penuh dengan pelancong serta rakyat tempatan. Saya kagum dengan ramainya orang yang mengerumuni kereta ini. Saya sangat terkejut,” ujar Kopecký.

Untuk tahun hadapan, Fabia R5 bakal berhadapan dengan ‘sepupunya’, Volkswagen Polo GTI R5 yang di bina oleh bekas pasukan WRC VW yang membangunkan Polo R WRC sebelum ini, dan dengan kerjasama dari Skoda sendiri. Namun, Volkswagen tidak akan turun sebagai pasukan rasmi, sebaliknya membekalkan jentera kepada pasukan persendirian dalam program perlumbaan pelanggan.

Selain dari VW, Mellors Elliot Motorsport (MEM) dari UK turut mengumumkan akan mengambil bahagian dalam WRC 2 untuk musim 2018, mempertaruhkan jentera R5 yang diasaskan dari hatchback segmen-B dari Malaysia, Proton Iriz R5.