Toyota Crown Modellista akan tiba di Tokyo Auto Salon

Toyota Crown Modellista akan tiba di Tokyo Auto Salon

Toyota akan datang ke Tokyo Auto Salon dengan membawa sebuah lagi variasi sedan mewah mereka iaitu Crown Modellista. Model yang hanya akan dipasarkan di Jepun ini menggunakan asas daripada Toyota Crown Concept, yang pernah ditampilkan sewaktu Tokyo Motor Show Oktober lalu, dan merupakan generasi kelima belas bagi model tersebut.

Kit Modellista ini memberikan tambahan aksesori kepada bahagian sedia ada, dengan lebih banyak kemasan krom termasuk di bahagian bampar yang kini mempunyai lip di dua penjurunya. Pada bahagian tepi, terdapat laluan udara di fender, manakala skirt tepi juga kelihatan lebih besar.

Terdapat juga tambahan kemasan krom metalik pada bahagian luar cermin sisi, serta rekaan rim yang baru. Bampar belakang kini menempatkan empat muncung ekzos berbentuk petak, dengan perumah yang direka semula, memberikan bentuk seperti satu diffuser.

Toyota Crown Modellista akan tiba di Tokyo Auto Salon

Sementara itu, tiada sebarang perubahan berlaku di sebalik badannya. Bermakna, kereta produksi nanti akan dipasarkan dengan enjin petrol turbo 2.0 berkuasa 235 PS dan 350 Nm tork sebagai permulaan, dan model yang lebih tinggi menggunakan enjin petrol V6 NA 3.5 liter yang dipadankan dengan transmisi automatik 10 kelajuan.

Juga terdapat versi hibrid, yang besar kemungkinan akan menggunakan padanan enjin V6 Multi Stage Hybrid System dengan dua motor elektrik untuk kuasa keseluruhan 354hp. Transmisi yang digunakan adalah unit empat kelajuan, tetapi apabila digabungkan dengan motor elektrik tersebut, ia mampu memberikan simulasi seperti kotak gear 10 kelajuan.

Kelengkapan lain yang ada pada Crown generasi baru ini adalah termasuk sistem brek autonomous, serta sambungan komunikasi kereta-ke-infra (V2I) dan kereta-ke-kereta (V2V). Modul komunikasi data untuk sambungan kepada Internet of Things (IoT) juga datang secara standard.

GALERI: Toyota Crown Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required