Tokyo 2017: Toyota Crown Concept – kini lebih sporty

Tokyo 2017: Toyota Crown Concept – kini lebih sporty

Satu lagi model yang berada di kawasan pameran Toyota di Tokyo Motor Show 2017 adalah Crown Concept ini, yang memberi petanda kepada sedan eksekutif generasi kelima belas yang dijual di Jepun sahaja. Ia sudah bersedia untuk menggantikan model S210, yang sudah dijual sejak tahun 2012, dan menampilkan rekaan lebih tegap diambil daripada Camry baru.

Jelas boleh dilihat adalah permukaan yang lebih beralun dan garis bumbung seperti sebuah fastback, serta enam tingkap di bahagian tepi seperti mendapat inspirasi daripada Lexus LS baru. Pada bahagian depan, terdapat lampu utama LED dan gril tengah yang panjang sehingga ke bawah. Di belakang terdapat lampu yang terpisah dan diffuser yang besar, serta empat muncung ekzos.

Lencana RS yang terdapat pada gril membawa makna Racing Spirit, dan apabila digabungkan dengan muka yang garang serta rim bercorak turbin, ia seakan memberi gambaran kepada model yang lebih sporty, terletak lebih atas daripada Crown Athlete yang ada sekarang. Model ini juga dijangka akan terus dijual bersama dengan Crown Royal dan Crown Majesta.

Tokyo 2017: Toyota Crown Concept – kini lebih sporty

Ukuran Crown Concept adalah 4,910 mm panjang, 1,800 mm lebar dan 1,455 mm tinggi, dan ini adalah 25 mm lebih panjang dan 5 mm lebih tinggi berbanding model yang ada sekarang. Jarak roda 2,920 mm padanya juga adalah 70 mm lebih panjang. Ia dibina atas platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dan dijangka berkongsi pelbagai komponen dengan Lexus GS generasi seterusnya.

Model produksi dijangka mengekalkan enjin 2.0 liter turbo 8AR-FTS yang diperkenalkan pada model facelift semasa, dengan kuasa sebanyak 235 PS dan 350 Nm tork, bersama padanan kotak gear automatik lapan kelajuan. Model dengan enjin 3.5 liter NA juga boleh dijangka, seperti model Lexus LS 350 yang ditawarkan di China dengan kuasa sebanyak 318 hp dan 380 Nm tork.

Sementara itu, bagi model hibrid, ia berkemungkinan menerima sistem Multi Stage Hybrid daripada Lexus LS 500h and LC 500h. Sistem ini menggabungkan enjin V6 3.5 liter Dual VVT-i 295 hp/ 350 Nm dengan motor elektrik dan bateri lithium-ion 310 V. Secara keseluruhan, kuasanya adalah 354 hp.

Bagi aspek keselamatan, Crown baru ini akan terus menggunakan sistem brek kecemasan autonomous, serta sistem komunikasi kenderaan-ke-infra (V2I) dan kenderaan-ke-kenderaan (V2V) ITS Connect. Satu ciri baru bagi model generasi kelima belas ini adalah Data Communication Modules (DCM) yang akan datang secara standard, sekaligus membawa kemasukan Toyota ke dalam arena Internet of Things (IoT).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required