Lexus LS F Sport 2018 – prestasi, rupa lebih dinamik

Lexus LS F Sport 2018 – prestasi, rupa lebih dinamik

Lexus LS 2018 telah membuat penampilan pertama awal tahun ini, dan sekarang, versi F Sport pula diperkenalkan. Sedan empat pintu mewah yang agresif ini sedang dipamerkan di tapak pameran New York Auto Show dan ia dikatakan oleh Lexus sebagai “menusuk emosi pemanduan lebih dalam” dengan peningkatan yang diberi pada aspek pengendalian dan penampilan.

Untuk menghasilkan grilnya sahaja, ia mengambil masa lima bulan bagi mendapatkan tekstur serta rupa yang dimahukan, dan ia dihasilkan menggunakan CAD (computer aided design). Apabila digabungkan dengan gril di bahagian tepi, gril F Sport ini juga mampu memberikan kelebihan dalam aspek penyejukan.

Gril ini, bersama bahagian bawah pintu dan penutup but menjelaskan lagi profail tajam kenderaan ini, dan ia dilengkapkan dengan lencana F Sport di fender dan rim aloi 20 inci yang eksklusif. Bagi yang ingin tampil lebih menyerlah, warna White Nova dan Heat Blue disediakan khas untuk F Sport.

Pada bahagian dalam, konsep hospitaliti Jepun Omotenashi pada LS dikekalkan, tetapi Lexus menggunakan kemasan serta kelengkapan yang lebih unik. Tempat duduk hadapan Sport-exclusive memberikan sokongan tambahan semasa pemanduan dinamik. Pada permukaan tempat duduk ini, terdapat corak sama seperti gril hadapan manakala di bahagian lain terdapat kemasan aluminium.

Selain itu, turut dilengkapkan pada LS F Sport adalah roda stereng F Sport, meter yang boleh bergerak (inspirasi daripada LFA, dan juga digunakan pada IS 200t F Sport), pedal aluminium, dan tombol gear serta perehat kaki yang mempunyai liang. Bahan ultrasuede digunakan pada tempat duduk dan lapik bumbung, dan warna merah untuk bahagian dalam ini adalah eksklusif untuk model F Sport.

LS F Sport menggunakan rim 20 inci dengan tayar 245/45 di hadapan, dan 275/40 di belakang. Di sebaliknya rim ini pula terdapat set brek yang lebih besar – empat piston di hadapan dan dua piston di belakang. Ia juga dilengkapi dengan Variable Gear Ratio Steering dan Dynamic Rear Steering, dan suspensi udara dengan talaan sport.

Lexus telah membangunkan enjin 3.5 liter V6 khas untuk LS 500. Enjin V6 twin turbo ini menawarkan prestasi seperti enin V8, dengan kuasa sebanyak 415 hp, dan tork 600 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik 10 kelajuan. Catatan masa 0-60 mph (0-96 km/j) untuk kenderaan ini adalah 4.5 saat.

Lexus LS F Sport 2018 – prestasi, rupa lebih dinamik

Model LS 500h pula menggunakan sistem hibrid Multi Stage sama seperti LC Coupe, yang menggabungkan enjin N/A V6 3.5 liter Atkinson-cycle dengan dua motor elektrik yang mendapat kuasa daripada bateri lithium-ion. Enjin V6 ini menggunakan sistem suntikan terus D-4S dan Dual VVT-i, untuk jumlah tork yang luas pada kelajuan yang pelbagai. Kuasa gabungan untuk sistem ini adalah 354 hp.

Transmisi baru pada model hibrid ini menggunakan sistem CVT jenis planetary daripada Lexus Hybrid Drive, dengan kelajuan automatik empat gear. Apabila bekerja bersama, dua set gear ini boleh mengubah kuasa kepada empat tahap supaya lebih berpadanan dalam pelbagai keadaan. Dalam mod manual, dua set gear ini bekerjsama untuk menghasilkan kesan 10 nisbah.

Sistem hibrid Multi Stage ini membolehkan LS 500h beroperasi tanpa enjin petrol tersebut sehingga kelajuan 140 km/j. Ia juga membolehkan kenderaan ini memecut 0-60 mph) 96 km/j dalam masa 5.2 saat, sama seperti LS 460 generasi sebelum ini yang dikuasakan oleh enjin V8.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required