Anda mungkin tahu bahawa Sebastien Ogier telah pun dinobatkan sebagai juara dunia Kejohanan Rali Dunia (WRC) 2017 dengan memandu jentera Ford Fiesta WRC. Namun tahukah anda bahawa pasukan yang diwakili pemandu Perancis berkenaan bukanlah pasukan rasmi dari kilang Ford sendiri?

Untuk pengetahuan anda, Ford telah pun menarik diri dari WRC pada penghujung musim 2012. Dan selepas itu, bekas pemandu dari era Group B, Malcolm Wilson dan pasukan M-Sport miliknya bergerak sendiri membina kereta rali dunia berasaskan Ford Fiesta tanpa bantuan rasmi dari Ford. Untuk rekod, kerjasama rasmi M-Sport dan Ford untuk berlumba di dalam kancah WRC sudah pun bermula sejak tahun 1997 – tahun pertama peralihan regulasi WRCar dari undang-undang Group A sebelumnya.

Namun dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh M-Sport World Rally Team bersama Sebastien Ogier tahun ini, Ford mengumumkan mereka akan kembali bertarung dalam WRC sebagai pasukan rasmi untuk musim 2018 – pasukan berkenaan akan dikenali semula dengan nama M-Sport Ford World Rally Team untuk musim hadapan.

Sebastien Ogier akan terus kekal sebagai pemandu utama pasukan ini. Sebelum ini Ogier dikatakan hanya akan meneruskan kontraknya bersama M-Sport sekiranya pasukan tersebut menerima sokongan sepenuhnya dari Ford sendiri.

“Adalah sangat hebat untuk melihat semula nama Ford disamping M-Sport dalam WRC. Kami mengalu-alukan peningkatan tahap sokongan teknikal dari Ford Performance. Tugas untuk mempertahankan gelaran adalah tugas yang berat perlu kami jalankan tahun hadapan, jadi kami menghargai sokongan dari Ford,” kata prinsipal pasukan Malcom Wilson.

Tahun ini, Toyota kembali semula ke WRC setelah meninggalkan perlumbaan tersebut 17 tahun lalu dengan pasukan Toyota Gazoo Racing World Rally Team yang dikendali lagenda WRC Tommi Makkinen, bersama pemandu utama Jari-Matti Latvala. Berita kembalinya Ford ke kejohanan ini sememangnya dinantikan oleh peminat rali bagi memastikan perlumbaan berkenaan kekal kompetitif dan seronok untuk disaksikan.