VIDEO: Fiat S61 1908 – kereta lumba yang hanya ada lima di dunia, dikuasakan enjin 10.0 liter, sistem SOHC

Fiat adalah sebuah syarikat pengeluar kenderaan dari Itali yang sudah wujud sejak tahun 1899, dan memiliki banyak sejarah. Kereta yang ditampilkan ini adalah antara yang penting. Ia adalah model Fiat S61, yang merupakan hasil daripada sebuah projek bermula pada tahun 1908 dan di dalam dunia ini hanya ada lima unit sahaja.

Lima unit ini dibina oleh Fiat untuk perlumbaan, dan satu-satunya unit yang tinggal ini berjaya dibaik pulih seperti asal. Tambah menarik juga, unit ini pernah memenangi perlumbaan American Grand Prix pada tahun 1912. Projek baik pulih S61 ini bermula pada tahun 2008 dan apa yang boleh dipakai pada kenderaan itu, dikekalkan. Ia juga tidak dicat warna baru bagi menampakkan keasliannya.

Fiat S61 menggunakan enjin empat silinder, 10.0 liter, namun sudah mempunyai teknologi seperti single overhead cam, empat injap bagi setiap silinder dan empat palam pencucuh bagi setiap silinder. Teknologi kejuruteraan ini boleh dianggap mengagumkan kerana sudah diguna pada kereta tahun 1908 ini.

Lihat lebih lagi berkenaan kereta ini dalam video di atas, dan bagaimana cara unik ia dihidupkan. Selepas dibaik pulih, kini kenderaan ini disimpan di dalam koleksi Fiat Automobiles.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required