Peugeot 308TCR – jentera perlumbaan Touring Car sebenar, 350 hp/420 Nm, harga bermula RM526k

Peugeot 308TCR – jentera perlumbaan Touring Car sebenar, 350 hp/420 Nm, harga bermula RM526k

Peugeot Sport secara rasmi telah mendedahkan Peugeot 308TCR, jentara perlumbaan Touring Car sebenar yang diasaskan dari model jalanan Peugeot 308 GTi. Jentera ini dijual kepada mana-mana pasukan atau individu yang mahu berlumba dalam mana-mana kejuaraan Touring Car dalam kategori TCR di bawah seliaan FIA.

Antara siri kejuaraan berkenaan termasuk VLN (di Jerman), CER (di Sepanyol), CITE (di Itali), BGDC (di Belgium), perlumbaan-perlumbaan Endurance seperti siri 24Jam dan juga kategori TCR dalam siri FIA World Touring Car Cup (WTCR) sendiri.

Jentera ini dijana enjin THP yang mendapat sentuhan semula pada sistem kemasukan, turbo dan juga ekzos yang membolehkannya menjana 350 hp serta tork 420 Nm bermula 3,000 rpm. Ia juga dibina dengan potensi untuk berlumba pada jarak 5,000 km atau hampir sekali ganda jarak yang digunakan dalam seluruh musim WTCR.

Enjin empat silinder tersebut juga digandingkan bersama kotak gear perlumbaan sequential enam-kelajuan (diambil dari 308 Racing Cup dan diperkuatkan lagi) bersama penukar gear pada stereng.

Peugeot 308TCR – jentera perlumbaan Touring Car sebenar, 350 hp/420 Nm, harga bermula RM526k

Menurut Peugeot Sport, 308TCR ini mempunyai kelebihan ketika masuk ke selekoh dan juga pengendalian bahagian belakang yang sempurna hasil dari bentangan suspensi yang spesifik serta jarak trek roda yang lebih lebar, bar anti-oleng boleh laras pada bahagian hadapan dan belakang, dan juga suspensi ball-joint pada setiap sudut.

Seperti juga kereta lumba lain, suspensi yang dibekalkan pada jentera ini boleh dilaras sepenuhnya – tinggi/rendah, lebar trek roda, sudut camber – bagi disesuaikan untuk pebagai litar dan pemandu.

Peugeot 308TCR dilengkapi dengan cakera brek berliang bersaiz 378×34 mm digandingkan dengan angkup enam-pot pada bahagian hadapan. Manakala dibelakang pula, ia diberikan cakera bersaiz 270×12 mm bersama angkup dua-pot. Pendikit, klac dan brek dikawal oleh pemandu dengan set pedal box baharu.

Secara keseluruhan, badan jentera TCR ini direka semula oleh Peugeot Sport bersama pereka bentuk dari Centre De Style Peugeot. Kebanyakkan kerja-kerja pembangunan tersebut dihasilkan menggunakan CFD, dan ia memberikan kesan aerodinamik yang optimal bersama imej yang lebih atletik.

Rekaan hadapan kereta lumba ini membolehkan udara dialirkan secara sempurna kearah radiator dan interccoler bagi mengoptimakan prestasi dan ketahanan, manakala unit splitter pula mampu untuk menghasilkan downforce maksima, dakwa Peugeot Sport. Manakala pada bahagian belakang pula, downforce turut dijana menerusi diffuser bersaiz besar. Kereta ini turut dipadankan dengan rim bersaiz 18-inci rekaan khas.

Walaupun jentera 308 Racing Cup yang telah diperkenalkan sebelum ini sudahpun memenuhi syarat untuk berlumba dalam kategori TCR (dan masih lagi dijual), Peugeot Sport menyatakan 308TCR ini adalah sebuah jentera yang dibina dengan falsafah yang berbeza. Untuk 308 TCR, ia “disasarkan sebagai sebuah jentera yang mampu menyerlahkan prestasi mutlak”.

“308 Racing Cup sudahpun layak untuk TCR, tetapi dengan pembangunan yang begitu cepat pada kejohanan berdasarkan undang-undang TCR tersebut memberikan inspirasi kepada kami untuk terus memburu prestasi bagi menyokong cita-cita pelanggan kami, sehingga ke tahap paling tinggi. Bagi memenuhi permintaan yang dimahukan pelanggan, kami menggunakan pengalaman dan kepakaran bagi menghasilkan jentera yang kompetitif, boleh diharap dan sentiasa seornok untuk dipandu,” kata pengarah Peugeot Sport, Bruno Famin.

Jika anda berminat untuk membeli kereta lumba ini, anda perlu membayar 109,000 euro tidak termasuk cukai. Tempahannya kini sudahpun dibuka dan pelanggan terawal akan menerima kereta mereka pada April ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required