Subaru Outback facelift dan XV 2.0 liter dilancarkan di Singapura – penampilan sulung EyeSight di ASEAN

Subaru Outback <em>facelift</em> dan XV 2.0 liter dilancarkan di Singapura – penampilan sulung EyeSight di ASEAN

Kami sekarang berada di Seberang tambak untuk membuat liputan berkenaan acara Singapore Motor Show 2018 yang kini sedang berlangsung. Menerusi acara ini, pengedar Subaru di rantau ASEAN iaitu Motor Image telah melancarkan versi facelift SUV flagship jenama tersebut iaitu Subaru Outback facelift 2018 dan juga varian baharu untuk XV yang kedua-duanya dilengkapi dengan sistem bantuan pemanduan EyeSight.

Dengan pengenalan pada kedua-dua model berkenaan, ini menandakan sistem EyeSight kini secara rasmi masuk kepasaran ASEAN. Untuk Subaru Outback, model yang disegarkan ini menerima pelbagai perubahan yang diambil dari model yang didedahkan pada New York International Auto Show tahun lalu.

SUV yang diasaskan dari Subaru Legacy berkenaan kini menerima gril heksagon yang lebih lebar, lampu hadapan LED baharu bersama lampu nyalaan siang LED berbentuk-C, dan juga apron yang kelihatan lebih lasak.

Subaru Outback <em>facelift</em> dan XV 2.0 liter dilancarkan di Singapura – penampilan sulung EyeSight di ASEAN

Peningkatan lain yang diberikan pada bahagian luaran termasuk bumbung suria kawalan berkuasa, rel bumbung, gril hadapan aktif yang boleh ditutup/buka dan juga rim bersaiz 18-inci baharu bersama tayar bersaiz 225/60R18. Lampu hadapan SUV ini bukan sahaja menerima fungsi automatik on/off, malah ia turut berpusing mengikut arah putaran stereng.

Pada bahagian kabin pula, Outback 2018 pasaran Singapura ini menerima skrin infotaimen lapan-inci dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay. Ia juga dihubungkan kepada sistem bunyi Harmann Kardon dan boleh dioperasikan dengan kawalan suara.

Selain itu, SUV besar ini juga menerima sistem sistem penghawa dingin dua-zone bersama liang tambahan untuk bahagian belakang, port USB bahagian belakang, tempat duduk berkuasa untuk pemandu bersama fungsi memori, brek parkir elektronik, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, kemasukan dengan kod pin, pintu taligate berkuasa dan padel penukar gear.

Subaru Outback <em>facelift</em> dan XV 2.0 liter dilancarkan di Singapura – penampilan sulung EyeSight di ASEAN

Subaru Outback dijana enjin boxer empat silinder 2.5 liter yang dipertingkat dan diberikan unit alternator baharu yang 8% lebih ringan. Enjin ini mampu menjana 175 PS pada takat 5,800 rpm dan tork maksima 235 Nm pada takat 4,000 rpm. Kuasa berkenaan dihantar ke kesemua roda menerusi kotak gear Lineartronic CVT automatik dan juga sistem pacuan semua roda Subaru Symmetrical All-Wheel Drive.

Sistem penghantaran kuasa tersebut kini turut dipadankan dengan X-Mode yang memberikan kebolehan pemanduan off-road yang lebih baik – sama seperti Forester dan juga XV generasi baharu. Outback facelift ini juga telah diberikan sistem penyerap hentak Stablex-Ride yang didakwa memberikan kestabilan stereng yang lebih baik dan juga pemanduan dengan kadar goyangan yang lebih minima.

Bagi keselamatan pula, SUV ini diberikan tujuh-beg udara (dua hadapan, sisi, tirai dan lutut pemandu), Vehicle Dynamics Control (VDC), pemantau titik buta, bantuan mula mendaki, Active Torque Vectoring.

Seperti yang disebutkan tadi, Outback turut diberikan sistem Subaru EyeSight yang terdiri dari sistem brek pra-pelanggaran, Cruise Control adaptif, sistem pengurusan pendikit pra-pelanggaran, amaran keluar laluan, Lane Sway Warning dan juga amaran kereta hadapan mula bergerak.

Untuk model lebih kecil Subaru XV pula, pasaran Singapura kini hadir dengan varian dijana enjin 2.0 liter (sama seperti di Malaysia), manakala varian 1.6 liter masih lagi turut serta di dalam barisan model sejak Julai 2017. Oleh itu, pasaran Singapura kini menerima enam varian XV iaitu 1.6i, 1.6i-S, 1.6i-S EyeSight, 2.0i, 2.0i-S dan 2.0i-S EyeSight.

Enjin 2.0 liter boxer pada XV berkenaan menjana 156 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 196 Nm pada takat 4,000 rpm. Seperti model lain juga, ia dipadankan dengan kotak gear automatik Lineartronic CVT, sistem pacuan semua roda Subaru Symmetrical All-Wheel Drive bersama X-Mode.

Selain itu, XV juga kini menerima sistem EyeSight dan ia turut menerima tujuh beg-udara untuk semua varian. Untuk model tertinggi 2.0 liter EyeSight, ia hadir dengan peralatan standard seperti lampu hadapan LED dengan sistem auto-levelling, penghawa dingin dua-zon, skrin infotainmen bersaiz lapan-inci dan juga rim aloi 18-inci.

Info penting bagi mereka yang berminat untuk memilik SUV Flagship Subaru Outback, kami telah dimaklumkan oleh Motor Image bahawa model berkenaan akan tiba di Malaysia pada suku kedua tahun ini. Namun, untuk sistem EyeSight pada XV, masih lagi belum ada kata putus bila ia akan ditawarkan di Malaysia.

GALERI: Subaru Outback 2018 pasaran Singapura

GALERI: Subaru XV 2.0 2018 pasaran Singapura

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required