Toyota Vios generasi baharu di Singapore Motor Show 2018 – 1.5L Dual VVT-i, CVT, tujuh-beg udara dan VSC

Toyota Vios generasi baharu di <em>Singapore Motor Show</em> 2018 – 1.5L Dual VVT-i, CVT, tujuh-beg udara dan VSC

Bulan lalu Toyota Vios generasi baharu telah pun dilancarkan di pasaran Singapura. Hari ini ketika membuat liputan untuk Singapore Motor Show 2018, kami berpeluang untuk melihat sendiri model sedan segmen-B Toyota yang telah masuk ke generasi keempat berkenaan. Untuk pasaran republik ini, Vios ditawarkan dengan dua varian iaitu model asas E dijual pada harga SGD89,988 (RM270k) dan varian tertinggi G berharga SGD95,988 (RM287k).

Bagi model generasi baharu ini, ia diberikan lampu dan gril hadapan yang lebih tirus dan tajam. Manakala untuk bampar hadapan pula, ia menampilkan gril yang lebih besar dan turut menempatkan lampu nyalaan siang LED yang direka melintang, selari dengan garis pada liang kemasukan udara bampar tersebut.

Secara keseluruhan, garis badan Vios baharu ini masih lagi menerapkan konsep yang sama seperti model generasi sebelumnya – menyerlahkan bentuk lebar pada bahagian belakang. Untuk muka belakang pula, lampu Vios kini direka lebih panjang menampilkan lampu ‘two piece‘ yang bersambung pada bahagian penutup but. Manakala lampu kabus belakang pula kini direka dengan lebih tirus.

Toyota Vios generasi baharu di <em>Singapore Motor Show</em> 2018 – 1.5L Dual VVT-i, CVT, tujuh-beg udara dan VSC

Kelengkapan standard lain yang turut ditawarkan untuk model pasaran Singapura ini termasuk lampu utama halogen reflektor, lampu kabus depan, rim aloi 15-inci, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, cermin depan akustik, stereng larasan ketinggian dan teleskopik, tempat duduk fabrik, sistem Toyota Telematics dan kamera undur.

Vios G turut menerima lampu utama projektor, DRL LED, lampu belakang LED, rim dwi-tona aloi 16-inci, stereng multi-fungsi balutan kulit, kawalan pendingan hawa zon tunggal, sistem tunjuk arah, kerusi belakang dengan nisbah lipatan 60:40 serta perehat lengan di tengah dengan pemegang cawan. Dari segi keselamatan, ia datang dengan tujuh beg udara, ABS dengan EBD dan Brake Assist, kawalan kestabilan VSC dan Hill-Start Assist.

Toyota Vios generasi baharu di <em>Singapore Motor Show</em> 2018 – 1.5L Dual VVT-i, CVT, tujuh-beg udara dan VSC

Seperti juga model generasi sebelum ini, kesemua varian hanya ditawarkan dengan satu pilihan janakuasa iaitu enjin petrol 1.5 liter. Enjin 2NR-FE pada Vios baharu ini mampu menjana 105 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 140 Nm pada takat 4,200 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik bersama nisbah maya tujuh-kelajuan.

Untuk pengetahuan anda, Vios generasi baharu ini turut sudah dilancarkan di Thailand, namun ia dijelmakan sebagai model yang mematuhi peraturan Kereta Eco Thailand – bagi membolehkan ia menerima insentif istimewa kerajaan menerusi program berkenaan. Oleh itu, pasaran Thai menerima Vios yang ditukar nama kepada Yaris Ativ dan ia hanya dijana enjin 1.2 liter berkuasa 86 PS/108 Nm. Manakala Vios generasi terdahulu masih lagi dijual di Thai dengan nama Vios.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required