Model konsep Honda Civic Type R Mugen RC20GT di Tokyo Auto Salon 2018 – ganas tahap mengarut

Model konsep Honda Civic Type R Mugen RC20GT di Tokyo Auto Salon 2018 – ganas tahap mengarut

Selain dari Spoon, peminat legasi Honda Civic Type R tentunya tertunggu-tunggu FK8 talaan khas dari divisi berprestasi tinggi rasmi Honda iaitu Mugen. Pada acara tahunan kereta ubahsuai Jepun – Tokyo Auto Salon 2018 – Mugen telah mendedahkan Civic Type R FK8 talaan khasnya yang digelar Mugen RC20GT Concept.

Model konsep ini jelas lebih agresif dari FK8 standard, namun jika anda peminat Civic FD2R Mugen RR, rupa RC20GT ini mungkin mengecewakan anda. Untuk permulaan, bampar asal telah ditukar kepada unit yang menampilkan gril trapezoid yang kelihatan seperti Nissan GT-R atau Audi, diperbuat dari gentian karbon.

Pelbagai liang udara juga diberikan pada bampar tersebut untuk tujuan aliran udara yang lebih baik, bersama splitter pada setiap sisi. Bonet hadapan juga menerima komponen gantian yang dibuat menggunakan material gentian karbon dan direka sedikit berbeza dengan menempatkan sirip udara tambahan pada kiri dan kanan.

Model konsep Honda Civic Type R Mugen RC20GT di Tokyo Auto Salon 2018 – ganas tahap mengarut

Bahagian sisi kereta ini diberikan skirt yang lebih labuh, manakala pada bahagian belakang diberikan imej yang lebih agresif. Spoiler standard FK8 dah cukup ganas? Spoiler baharu yang diberikan Mugen pada hatchback ini jauh lebih ganas (dan tak masuk akal) serta lebih tinggi. Bampar belakang juga direka kelihatan lebih berkotak dengan diffuser yang sangat besar.

Tip ekzos kembar tiga asal Type R ini juga kini telah digantikan sebuah muffler tunggal yang berada di tengah, dan bampar ini juga diberikan sepasang reflektor bulat yang kelihatan seperti reflektor lori.

Keseluruhan badan kereta ini diberikan warna kelabu bersama jalur warna rasmi Mugen (merah-kuning-hitam) yang diberikan pada setiap sisi bermula dari fender hadapan hingga bahagian pintu. Manakala rim asal Type R juga telah digantikan dengan rim forged monoblok 20-inci pelbagai jejari dari Mugen.

Masuk ke kabin, Mugen sekali lagi mempersembahkan rekaan yang tidak masuk akal. Roda stereng asal telah digantikan dengan unit berbentuk segi empat yang nampak seperti roda stereng kereta F1. Papan pemuka juga direka semula dengan menempatkan paparan info digital berbentuk empat segi dan juga satu lagi skrin yang diletakkan pada bahagian konsol tengah. Liang udara penghawa dingin juga direka semula dengan bentuk pelik. Secara keseluruhan, sentuhan semula ini membuatkan kokpit Mugen RC20GT ini kelihatan seperti kokpit KITT dari siri TV Knight Rider.

Kesemua tempat duduk asal kereta ini juga telah ditukar. Bahagian hadapan diberikan tempat duduk bucket sepenuhnya Recaro-Mugen dan bahagian belakang juga diberikan tempat duduk bucket yang menjadikan bahagian tersebut hanya boleh dinaiki hanya dua orang penumpang. Mugen turut memadankan roll cage penuh pada kabin kereta ini tetapi direka agar tidak mengganggu setiap penumpang pada tempat duduk mereka.

Mugen telah memberikan sentuhan ringkas pada enjin asal K20C1 2.0 liter DOHC VTEC Turbo pada Civic ini membabitkan bahagian kemasukan udara dan juga sistem penyejukkan. Namun tidak dinyatakan sama ada kuasa asal 320 PS/400 Nm pada enjin berkenaan naik dengan ubahsuai ringkas tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required