Porsche jelaskan mengapa sistem breknya berbunyi

Bagi menerangkan dengan jelas kepada orang awam dan pelanggannya mengapa sistem brek kebanyakkan model-model keluarannya menghasilkan bunyi mendecit/berdengung ketika beroperasi, Porsche telah menyiarkan video untuk menerangkan dengan jelas apa yang berlaku.

Menurut Porsche dalam video berkenaan, dengan diameter cakera brek yang besar dan diperbuat dari material berteknologi tinggi, getaran kecil tentunya akan terhasil ketika pad brek mencengkam cakera berkenaan, khususnya pada kelajuan tinggi.

Getaran tersebut walaupun kecil, akan menghasilkan bunyi yang kuat kerana permukaan yang luas pada cakera secara tidak langsung akan bertindak seperti pembesar suara dan menyebabkan bunyi berkenaan jelas kedengaran.

Porsche menegaskan lagi, material termaju yang digunakan untuk menghasilkan cakera berkenaan difokuskan untuk mendapatkan kuasa cengkaman terbaik, dan bukan untuk keselesaan dengan menghasilkan kadar bunyi yang rendah. Kesimpulannya, video ini ingin menerangkan bahawa bunyi berkenaan merupakan ‘karekter’ pada produknya dan bukan kerosakan pada mana-mana sistem mekanikal.

Oleh itu, pembuat kereta sport dari Jerman tersebut memberitahu kepada pelanggannya agar jangan gusar dengan bunyi itu dan sekiranya masih tidak yakin, hantar terus kenderaan mereka ke pusat Porsche bertauliah dan pemeriksaan serta penilaian terhadap sistem brek berkenaan akan dilakukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required